Jumaat, Januari 27, 2012

Wujudkan QR Kod Produk Anda Secara Online

Gambar: Contoh Kod QR blog Budak Kampung Online. Anda boleh wujudkan secara online di www.qrstuff.com atau di QR Code Generator.

Kod QR (singkatan Quick Response code) adalah satu jenis barcode matriks (atau kod dua dimensi) yang pertama yang direka bentuk untuk industri automotif.

Sistem ini telah menjadi popular disebabkan oleh pembacaan cepat dengan kapasiti simpanan data yang besar berbanding dengan kod bar UPC tradisional. Kod terdiri daripada modul hitam yang disusun dalam corak persegi pada latar belakang putih.

Maklumat yang dikodkan terdiri daripada empat jenis mod data yang seragam (numeric, alphanumeric, byte/binary, Kanji), atau melalui sambungan antara data-data tersebut.

Pengguna boleh menggunakan telefon kamera yang dilengkapi dengan aplikasi pembaca untuk mengimbas imej kod QR bagi memaparkan teks, maklumat kenalan, menyambung ke rangkaian wayarles, atau membuka laman web ini dalam pelayar telefon.

Ia dengan terus menghubungkan dari objek dunia fizikal ke pautan data produk tersebut yang dimuatnaik kedalam pelayan web.

Selain itu kod QR juga boleh menjejaki lokasi di mana kod telah diimbas. Pengguna yang mengimbas QR Code boleh mendapatkan kembali maklumat geografi dengan menggunakan GPS atau URL yang dikodkan dalam Kod QR itu sendiri.

Nota:
Mampukah Kod sebegini memberi pulangan yang lumayan kepada anda?... Jom fikirkan.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog