Sabtu, Jun 27, 2009

> NO ROCK IMAGE BUT STILL ROCKSTAR


Dah lama tak menjejakkan kali ke tempat yang paling digeruni oleh golongan berambut panjang. Hari ni dengan debaran jiwa tersandarlah badan aku di kerusi kedai gunting rambut. Dey.. apa mau bikin... michael jackson ka... shah rukh khan ka... obama ka... Aiyakkk... dey bahia jangan cakap banyak you kasi lumsum serupa itu raja petra. Kenapalah kat kampung aku ni tak dak pulak anak dara yang bukak saloon.

Bersyampo adakalanya boleh menggugurkan rambut
Bila mencuci kepala haruslah dengan cermat. Cara menggosok kepala dengan tidak betul boleh menyebabkan akar rambut tercabut. Rambut yang gugur 50 hingga 100 helai sehari adalah perkara normal. Jika jumlah rambut gugur lebih daripada jumlah yang dihadkan, maka anda mengalami masalah keguguran rambut. Masalah tersebut mungkin disebabkan oleh fungsi tubuh anda terganggu, stress dan kurang vitamin.

Syampo bayi tidak boleh melembutkan rambut orang dewasa
Sebenarnya kelebihan syampo bayi adalah tidak memedihkan mata. Ini kerana pH yang terdapat dalam syampo bayi adalah lebih rendah dari syampo orang dewasa. Penggunaan syampo bayi ke atas orang dewasa adalah tidak berkesan kerana ia tidak mampu bekerja secara maksimum pada kulit kepala orang dewasa.

Merokok mempercepatkan rambut beruban
Perokok bakal menanggung risiko cepat beruban empat kali lebih besar berbanding mereka yang tidak merokok.

Air limau mengilat rambut
Sejak dulu air perahan limau digunakan secara semulajadi pada rambut bewarna terang seperti perang atau coklat terang. Rambut yang diusap dengan air perahan limau nampak lebih berkilat jika terkena cahaya matahari. Bagi rambut bewarna gelap termasuk hitam, merah tua atau coklat tua keserlahan kilatannya adalah kurang.

Lambatkan uban
- Vitamin A: Membantu menjaga kesihatan kulit kepala dan membuat rambut lebih bersinar (Ada pada sayuran hijau, buah-buahan hijau dan kuning)
- Vitamin B: Melancarkan perjalanan minyak untuk menjaga kelembapan dan kesihatan rambut (Sayuran hijau, sereal, hati, yogurt, pisang)
- Mineral: Zink, zat besi dan tembaga mampu memberi ketahanan rambut supaya lebih kuat dan sihat (Daging, ayam, sayuran, telur, biji-bijian dan makanan laut)
- Protien: Memberi tekstur rambut lebih licin dan lembut (Biji-bijian)

(Moral: Elakkan pengambilan vitamin segera yang dijual dipasaran. Sebab apa? Pengambilan vitamin secara semulajadi dapat memberi sedikit kerja kepada sistem badan memisahkan zat-zat dengan betul dan tiada kimia. Susah sangat pi warnakan ja rambut tu)

1 comments:

hang nadim berkata...

salam patutla aku beruban, rokok puncanya yer

Post Haru Biru

Arkib Blog