Rabu, Ogos 19, 2009

Itu Kuil Sudah Lama Sejak Umno Memerintah Dan Menipu Pembeli

SHAH ALAM, Utusan Malaysia melaporkan Kerajaan negeri Selangor tidak mempedulikan bantahan penduduk di Seksyen 23, di sini apabila tetap akan meneruskan cadangan membina kuil di kawasan itu yang merupakan kawasan majoriti umat Islam. Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, keputusan itu dibuat kerana tapak tanah seluas 0.2 hektar di Seksyen 23 itu dirasakan paling sesuai, selain telah mendapat persetujuan pihak pengurusan kuil di Seksyen 19, tahun lalu.

Manakala Merdekareview melaporkan Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil.

Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kawasan perumahan. Semasa membina dan menjual rumah-rumah di Seksyen 19, PKNS tidak menunjukkan kuil tersebut di dalam pelan mereka. Sebaliknya yang ditunjuk adalah rumah-rumah teres dua tingkat.

Maka, para pembeli rumah sekitar kuil tersebut, 80% dari mereka yang merupakan orang Melayu Islam pun terperanjatlah apabila berpindah ke rumah baru mereka dan mendapati kuil masih berada di situ. Sedangkan mereka diberitahu bahawa kuil tersebut akan dipindahkan. Malangnya, PKNS di bawah pemerintahan Kerajaan Negeri UMNO/BN, tidak menunaikan janji mereka dan tidak juga bertanggung-jawab dalam soal ini. Kalau diusahakan pada ketika itu, masih terdapat banyak kawasan lapang, maka perancangan yang lebih sesuai dan tepat dapat dilaksanakan.

(Moral: Penyokong umno jangan bermain isu kuil ini kepada penduduk yang beragama islam. Kerana ini akan memperbodohkan mereka sendiri yang tak pernah melihat sejarah dan mengkaji serta membuat kesimpulan mengikut nafsu. Masalah ini bermula sejak umnobn menerajui selangor suatu ketika dahulu. Pakatan Rakyat cuba menyelesaikan masalah ini kerana kerajaan umnobn tidak mengambil peduli dengan penipuan pihak PKNS yang tidak mewartakan adanya kuil ketika menjual rumah kepada penduduk islam ketika itu. Siapa yang menipu dan ditipu... Kah..Koh..Keh.. dulu masa korang nak beli rumah takkan tak pi buat lawatan di tapak projek tersebut... ngok.. sama macam umno gak. Itu pun nasib baik hindu bersetuju pindahkan kuil mereka di Seksyen 23. Pandanglah kiri dan kanan siapa jiran anda? Melayu ada.. Cina ada.. India ada.. Siam ada.. Iban ada.. Mamak ada.. cuma Noh Omar je dok tempat lain)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog