Selasa, September 29, 2009

Keghairahan F1, Proton dan Kerajaan Malaysia Mungkin akan Kecundang

Kerajaan akan menyuntik dana kepada pasukan F1 1Malaysia melalui Proton. Dengan kata lain, Proton tidak perlu menggunakan wang sendiri untuk pasukan F1 ini. Namun, seandainya dana yang dikumpulkan melalui kerajaan dan pihak swasta ini diperuntukkan untuk meneroka model kereta baru, ia mungkin memberi lebih sumbangan dengan mempertingkatkan Proton ke peringkat antarabangsa, setaraf dengan kereta Hyundai. Proton seharusnya menerokai passenger car yang lebih mendampingi keperluan pengguna biasa, dan bukannya menghambat kepantasan dan keghairahan F1.

Pada hakikatnya, banyak pengilang kereta bertaraf antarabangsa yang terkemuka di dunia seperti VW, Audi dan Mitsubishi tidak memiliki pasukan kereta lumba sendiri. Namun, pengilang automotif ini masih dapat menghasilkan kereta yang paling disukai, malah lebih laris daripada banyak pengilang kereta yang menyertai F1. Selain itu, Hyundai dari Korea juga tidak menubuhkan pasukan untuk menyertai F1. Namun pengilang kereta Hyundai tetap menghasilkan produk yang baik, malah telah berjaya menembusi pasaran antarabangsa.

Berapa Juta Pula Proton Akan Habiskan Dalam Setahun

Sebagaimana yang diketahui, pasukan lumba kereta F1 "1Malaysia" ini bakal melabur 10 juta pound (kira-kira RM57 juta) untuk meneroka enjin Lotus pada peringkat permulaan. Pelaburan dengan angka yang sekecil ini tidak akan menemui teknologi yang canggih. Ia sekadar "pembaikan enjin" agar memenuhi syarat kelayakan paling asas untuk meluncur di litar F1.

Pelaburan oleh Ferrari hampir mencecah 200 juta pound (kira-kira RM 1.1 billion) setiap tahun. Pasukan kereta yang "mega" seperti Ferrari, McLaren dan sebagainya, telah menghanguskan 400 juta US dollar masing-masing, pada tahun 2006. Toyota yang menghanguskan 450 juta US dollar setahun, gagal mengecapi nikmat juara dalam apa-apa acara sehingga kini. Honda yang menghanguskan 380 juta US dollar pada tahun 2006, menarik diri dari F1 pada tahun 2008 kerana tidak tahan dengan cara menghanguskan wang yang sedemikian.

Beberapa tahun kebelakangan ini, wang yang dihanguskan Honda melebihi 400 juta US dollar setahun. Biarpun Honda antara pengilang kereta yang paling untung di dunia, juga tidak menganggap dirinya mampu menampung beban perbelanjaan yang seberat ini.

Kerajaan Tolak Kereta Buatan Tempatan

Kerajaan mengambil keputusan untuk menggantikan Proton Perdana V6 Executive yang lama, dengan kereta mewah yang diimport. Keputusan ini dibuat memandangkan pengeluaran model Perdana V6 bakal dihentikan pada tahun depan. Sebagaimana yang diketahui, kereta import mewah tersebut termasuklah Mercedes Benz S class, BMW 5 series, Toyota Camry dan sebagainya. Kerajaan akan memajakkan kereta ini dari syarikat swasta, Spanco Sdn Bhd untuk tempoh empat tahun. Spanco Sdn Bhd adalah salah satu "produk" projek penswastaan, menawarkan perkhidmatan pajakan dan pembaikan kereta untuk kerajaan. Perjanjian konsesi untuk tempoh 25 tahun ini (sehingga tahun 2018) bernilai RM80 juta setahun.

(Moral: Dahulu Pemimpin dan Juak-juak umnobn pernah menyelar kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor dan Perak kerana "tidak patriotik", ekoran daripada keputusan untuk menukarkan kereta nasional dengan Toyota Camry sebagai kereta rasmi kerajaan. Malah, setelah rampasan kuasa, Menteri Besar Perak, Zambry Abdul Kadir melelongkan segera Toyota Camry yang belum genap tiga bulan digunakan kerajaan PR. Keputusan menggunakan kereta import mewah sebagai kereta rasmi kerajaan seumpama meludah ke langit jatuh ke muka sendiri. Tertanya juga di mana perginya "The Flying Singh" yang menggunakan body kereta proton dan berenjinkan Mitsubishi evo dalam Rally Dunia suatu ketika dahulu)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog