Rabu, September 09, 2009

Umno Akur Dan Mahu Melutut Di Hadapan PAS

Setelah SPR melaporkan kerusi DUN Bagan Pinang telah kosong, maka Najib sepantas kilat mengeluarkan kenyataan mahu menghulur tangan berbincang dan membuat kata sepakat untuk bekerjasama dengan PAS. Niat yang keluar dari halkum Najib berkemungkinan menunjukkan ketidakikhlasan beliau dalam kenyataannya. Pas tidak akan mengadakan sebarang rundingan termasuk kerjasama dengan Umno untuk membentuk kerajaan pada masa depan tetapi sedia berunding sekiranya ia berkaitan isu kepentingan rakyat, royalti minyak dan saluran kerajaan pusat untuk melancarkan pembangunan prasarana di Kelantan, kata setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali.

"Dalam konteks politik dan membentuk kerajaan, Pas sudah ada polisi untuk terus bersama Pakatan Rakyat dan sudah menguasai beberapa buah negeri, (maka) kerjasama politik dengan Umno tidak perlu diadakan apa-apa perbincangan lagi."
-Datuk Mustafa Ali

Manakala Nasrudin menganggap rundingan yang dicadang Najib itu bukan sahaja tidak ikhlas, bahkan tidak akan berjaya kerana rakyat kini sudah semakin bijak menilai permainan politik pemimpin mereka. Walau bagaimanapun, tegas Nasrudin, PAS sebagai sebuah parti politik berteraskan Islam secara amnya tidak pernah menolak idea rundingan, dialog, debat atau seumpamanya, dengan mana-mana pihak sekalipun, selagimana ia boleh membawa manfaat yang besar kepada rakyat dan negara. Jika benar ada kalangan Umno yang betul-betul ikhlas mahu berunding dengan PAS, Nasrudin mengatakan setakat mahu berunding atas sesuatu isu bukanlah sesuatu yang sukar. Cuma, jika sudah bersedia untuk berunding dan berbincang, maka hentikanlah segala dayausaha menyakiti, mendera dan memfitnah PAS serta rakan-rakan, sama ada secara langsung, atau melalui jentera kerajaan yang dipimpinnya, atau melalui media-media yang dikuasainya. Kerana rundingan atau perbincangan harus bermula dengan suasana yang selesa.

TG Nik Aziz menyifatkan pelawaan Najib itu sebagai isu lama yang sudah tidak perlu ditimbulkan lagi. Kemungkinan isu itu sengaja ditimbulkan Najib menjelang pilihanraya kecil Bagan Pinang di Negeri Sembilan untuk mengumpan rakyat.

"Itu cerita lama. Nak berunding apa lagi? Kalau nak jaga Islam lebih baik dia (Umno) buat sebagaimana yang disebut. Tukar dasar daripada dasar kebangsaan kepada dasar Islam. Barulah benar-benar nampak yang kita ni ikhlas dengan Islam."
-TG Nik Aziz

(Moral: Jika kesediaan Najib mengajak umno berunding dengan PAS hanya untuk kepentingan parti mereka, baik lupakan sahaja. Takkan nak biarkan sepakkan kali kedua dari umno jika Parti karat itu sudah mendapat kepercayaan kelak dari rakyat. Royalti minyak kelantan pun kemain punya susah nak bawa berbincang... la ni senang-senang je umnobn menyujud PAS meminta rundingan ini dipersetujui)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog