Selasa, Februari 16, 2010

Hasbie Satar, Merancang Ekonomi Sendiri Mengalahkan Nor Lembik


Hasbi Satar merupakan seorang Setiausaha Politik kepada Nor Mohamed Yakcop telah meletakkan jawatan kerana kantoi memiliki wang RM2 juta. Banyak weh. Dalam dok sibuk Nor Mohamed Yakcop meyakinkan rakyat Malaysia menyatakan ekonomi malaysia sudah kembali pulih, senyap-senyap aje Hasbi Satar buat duit dengan jawatannya.

Ahaks.. nampaknya setpol lebih bijak merancang ekonomi sendiri daripada bossnya. Hasbi Satar berusia lingkungan 30-an yang bekerja dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) itu sejak April tahun lalu, dengan mudah bikin duit dalam masa yang singkat. Beliau memperolehi kekayaan antaranya melalui wang sogokan yang diperolehinya dengan meluluskan projek-projek gergasi mencecah jutaan ringgit.

Beliau juga difahamkan mempunyai beberapa kereta mewah dan beberapa buah rumah mewah di Lembah Klang yang dipercayai dibeli menggunakan nama pihak lain, bagi mengelakkan dirinya menjadi buruan SPRM.

Kah..kah.. oiit... campak mamat ni dari tingkap tingkat 14...

46 comments:

Tanpa Nama berkata...

oi.sprm pun kena ambik hari nak siasat.nmpknya hang lebih hebat dari sprm laa..hang boleh tau semuaa noo..ka hang pun sebenaq nya dalang dalam semua ni?2 jutaa dalam rm 5, rm10, rm50 dan rm100??? banyak tu.bapa plastic beg sampah dia nak usung??biaq betui!tak logik langsung.tadi hang kata dia cerdik pandai kumpul harta.takkan la tolol sgt dia nak bwak duit 2 juta macam tu saja.budak dok ada akai pun xbuat lagu tu.

Tanpa Nama berkata...

aku org kg si hasbi satar nie..sejak die jadi setpol nor yaacob nie,family die kt kg aku tibe2 jd kaya tuu..rmah renovate jd lg besar..pahtu pkcik die aritu bli celica sbijik..sbjik lg bapak si hasbi nie bli kte mhal gak p xtaw lak aku namenye..pastu aritu bru bli superbike sbjik pkcik die nie p xcident lak mse bwk mto blik..xpsal2 kaki msuk besi..duit xbpe nk halal laa tu kot..hoho..

Tanpa Nama berkata...

macc.....if d evidence was not o not enought fr hasbi y?not fr mohammad hatta n d wife haslinda johny.....m veeerryy sure dey got.......one tip....d buying of 51% share of merdeka palace....wey d money come fr.....don juz closed d case.....please......comeon...basmi lah rasuah jgn hanya d pangkal lengan.....tak malu kah rakyat tengok rakyat memerhati....rakyat banyak dah pandai tengok pandai nilai.......

Tanpa Nama berkata...

y d case suddenly closed....how bout d hasbis n d gangs...n proxy mohammad hatta sukarni haslinda johny...d mafia gangs still running happily wif hundred million of money n propertys...bmw porsche several of big bike superbike R1 R6 bmw bike harley davidson kawasaki.....bmw 5series own n buy by mohammad hatta but buoght under proxy name....sapa tidak tau brother hj ata org kaya kpg semarang....mafia kampong bos...sapa tidak tau.....makbapak nenek datok itu hatta memang kaya kah.....wey d d money come from brother????...budak kpg pun tau bah brother....mana company dia punya n dpt untong sampai boleh dpt wang itu banyak??????hidup dengki mendengki allah benci tapi saya benci allah benci hambanya memakan duit rakyat duit org ramai yg amat memerlu kan lebeh dari kita ini......sebagai hamba n sebagai rakyat malaysia yg berdaulat n bermaruah lagi berhak...saya,kami tidak izin hak kami d rampas d ambil begitu sahaja...akan saya,kami tuntut dunia akhirat....dan kami tuntut janji allah atas nama org yg d anayai......satu bala dan penyesalan yg besar lagi tidak tertanggong kepada mereka......bangun lah pihak sprm

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

aku org kg si hasbi satar nie..sejak die jadi setpol nor yaacob nie,family die kt kg aku tibe2 jd kaya tuu..rmah renovate jd lg besar..pahtu pkcik die aritu bli celica sbijik..sbjik lg bapak si hasbi nie bli kte mhal gak p xtaw lak aku namenye..pastu aritu bru bli superbike sbjik pkcik die nie p xcident lak mse bwk mto blik..xpsal2 kaki msuk besi..duit xbpe nk halal laa tu kot..hoho..

PEMBETULAN:
Motobike tu bukan pakcik dia beli..ipar pakcik dia yg beli sendiri utk ayah dia aka mertua pakcik dia tu..tiada kaitan dengan pakcik dia pun motobike tu...[*soal xcden, itu dh ketentuan Allah la bro]
U jgn mandai2 buat cerita kat sini kalau tak tau cerita sebenar..
celica tu dibeli sebelum hasbi jd setpol lagi..takde kaitan langsung...pakcik dia businessman jugak..apa..ingat org kg miskin sgtke tak mampu nak beli celica, motobike...

Itu je....sekadar membuat pembetulan..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

aku org kg si hasbi satar nie..sejak die jadi setpol nor yaacob nie,family die kt kg aku tibe2 jd kaya tuu..rmah renovate jd lg besar..pahtu pkcik die aritu bli celica sbijik..sbjik lg bapak si hasbi nie bli kte mhal gak p xtaw lak aku namenye..pastu aritu bru bli superbike sbjik pkcik die nie p xcident lak mse bwk mto blik..xpsal2 kaki msuk besi..duit xbpe nk halal laa tu kot..hoho..

[ baco bena2 ]
sapo kau brani ilak nak molah statements sik berasas tuk..urg paoh???sapo namo kau tek??
superbike yo sik mahai ni pun...Naza jak yo..ingat mentuo ea sik mampu mbelikah...bodo na jak molah statements situk...superbike yo dibeli anak urg tuo yo mpun..kau maok nangga resit eakah? sikdo kaitan langsung pakcik Hasbi yo ngan superbike yo..
celica yo pun...merare urg make...sikkan nak jd isu juak...lainla mun nyo make heli kayo2 di paoh nun...eran aku ngan kau..celica yo dibeli sblm Hasbi yo jd Polsec gik..eran aku ngan kau tuk...jeles ngan urg ado..mun kau maok juak..beli juak sio..brapo jak celica yo..superbike yo brapo jak....mun kau maok, beli juak..mun sikdo duit ngelon...

Tanpa Nama berkata...

sapatuk,
Benar kato ko jang, ingat org paoh ndak tah beli motosikal. Mun nyo maok ke paoh nun ku mberik moto ku sebijik. Ndak abis pakey motoku, Di paoh nu meraray motosikal. Yo jak nyaman mulut nyo madah dibeli hasbi jak moto org.Lain kali siasatlok. Jgn pakey ntam jak. Kmk org paoh tu ndak nyaman mbaco nak tulis nyo yo.

Tanpa Nama berkata...

Sabar2..sebagai contoh kalau aku ditempat hasbi.Sebagai mengelak dihidu oleh org first aku bagi duit masuk akaun atas nama2 saudara-saudara terdekat,lantakla diaorg nak beli apa.
Duit sumber haram akan nampak kebesaran allah akan terjadi pada si pelaku (Nampak sudah jelas skrg)semua allah dah tarik semua,atas sikap dia sendiri yg tamak.Setahu aku gaji setpol ni takla byk sgt sekitar Rm4~5k jer.Kalau kereta mewah 3,4 bijik itu mmg luar biasa..so aku tak hairan kalau dia pakai bmw sebijik,rumah ala banglo sebijik,tapi kalau dah harta merata2..org pun pelik.Aku sbgai baubau kacangpun dia pun,dia tak tegur masa kt kpg,jgn nk kata angkat tgn,senyum pun tak..ni lah jadinya kalau menongkak langit lupa tunduk ke bumi.Mmg aku kesal apa yg berlaku,tapi ubahla Sikap kau yang bongkak,jgn bersikap sombong dgn kawan/sedara mara jauh.kalau dah ramai org tak suka,akan terdorong perasaan org tu akan menyumpah seranah pada diri kita.Sebagai pembalasan atas sikap tamak si HASBI SATAR ni budak kampung spaoh sri aman..saya patut rasa malu mengaku org spaoh,sebb ada org spt ini,Sbagai penjawat awam,dia akan kehilangan beberapa perkara :-

1.Jawatan sedia (Mmg dah hilang pun bukan kerna diletak jwtan)
2.Tidak di benarkan menjawat mana2 jawatan dlm kerajaan mahu swasta sebb nama di masukkan sistem.
3.Ini yg paling rugi - Pencen mmg ilek (Tiada).

Admin berkata...

Nasib ko lah hasbi.Tahun lepas ada ura2 dgr,dia nak bukak petrol pam kt kpg.

Tukang tengok berkata...

Tapi keluarga si hasbie nie memang penyokong kuat barisan nasional.Sebb famili dia dapat projek dari Beend bila je PRU.

hamba allah berkata...

lain kali jgan berlagak.syukur dengan apa yang ada.skrang x pasal pasal jd malu.sebagai manusia sy cuma nak beri nasihat.jangan terasa plak.....

Tanpa Nama berkata...

ye kita hidup ni harus la berbuat baik sesama insan,
so now for this hasbie satar, ingat la sekiranya kamu ade menyakitkan hati orang-orang lain.

tikam belakang depan baik mamat ni.
tapi tak kisah la die orang besar masa tuh kita orang kecik.

tapi aku kesian jugak.
maap la.

TAYKO berkata...

JANGN MKN TERLALU KENYANG,HINGGA MUNTAH BERSEPAH,HINGGA BAUNYA SELURUH DUNIA TAHU.JGN MDAH PCYA DGN KERBT KELUARGA KRN IA RACUN BERBISA HASRAT DENGKI.INGT....

TAYKO berkata...

KDANG JGN SANGKA MENTIMUN TU TAK BOLEH JAHANAM KAN DURIAN.INGT JGN PANDANG RENDAH DGN APA YG LMAH DAN KRG...HAI YA GUA BAGI TAHU LU NI HASBI,GUA PUNYA PENDPT BGTU OOO.LU NI BETUL BODOHHHH .LU ORG CENDIKIAWAN MAA.JGN ORG SPT GUA LUDAH LU BIKIN BRG TAK PAKAI OTAK.LU BUAT GUA TABEK APA LU BIKIN ,TAPI GUA TAK TABEK LU PLAN LU JHANAM KAN DRI LU SAJA.BAGI MLU SAJA..LAIN KALI MINTA PENDPT GUA LAH..GUA RASA ORG YG JHNAMKAN LU BUKAN ORG LAIN ORG YG LU BGI KPCYAAN...APA MCAM ,JGN PDG RENDAH YG LMG DAN KRG

GAJAH PUN BOLEH MATI OOOO SEMUT LAWAN..LU LUPA PERPATAH INI HASBIIIIII
GUA TAK SEPANDAI LU TAPI GUA BIKIN BRG BIAR TAK ADA KESAN ..HAI YA LU FIKIR LAH OOOO HASBI
GUA SIMPATI LHT LU
GUA TAK HAIRAN LU TAK BG SALM DAN SENYUM DGN GUA CUMA JGN BG MALU KTA ASAL DARI KAMPUNG............BIASA LAH ORG KPG YG BAIK SUKAR D KESAN TAPI YG TAK BAIK SEPERTI KILAT SAJA DIA ORG DPT THU OOOOOOOOOOOOO
MASA NI LU SENYAP DULU DUDUK DIAM DLU OOO HASBI NANTI BILA DAH SEJUK KEADAAN LU PLAN APA TINDAKN LU .....

ASAL KAMPUNG berkata...

MUN MENAR KO X SALAH JANGAN KO DIAM.....LAWAN JAK...DUIT KO BANYAK....MUN X CUKUP PINJAM KO NGAN ORANG YANG DI JAMEK KO DOLOK.TANGGA DAK NYA MOK NOLONG KO KE NISIK..... APA GUNA KO BERABIS DENGAN DAKNYA SEDANGKAN KO PUN KANTOI MASA TOK.....MASA TOK LA KO CUBA NAGGA ORANG NE BAGUS ORANG NE JAIK...KO KENAK INGAT YA.....LAGIPUN NAMA KITA TOK BERIDUP JANGAN LUPAK BERDEKAH....DEKAH NE MAKSUD KU.....DEKAH SENYUM KO YA....LU PIKIR LA SENDIRI....EN..HASBI....

BUJANG KOLO berkata...

LAMAK TOK KAU DIAM TKUT DGN APA YG ADA.ALANG2 KO DAH MLU DAN KANTOI LWAN LAH ORG YG BUAT NAJIS DGN KAU YA..APA GIK JGN SIK LWN KO..BIAR BERHBIS JANJI ATI PUAS .HARAP KO TAUK MUNSUH KO YA...

Tanpa Nama berkata...

kepada warga spaoh khasnya dan seluruh rakyat malaysia amnya...ambik lah cerita hasbie tuk sebagey pengajaran kpd kito semo. Nangga apo nak ditulis kitak tuk..kadang-kadang aku senyum,kadang muwai...ingatlah...semo yo ketentuan tuhan tapi walo geni pun kesilapan sebagey hambaNye tetap ado di mano-mano. Sik boh kito besoal jawab tentang hal tuk. Aku tuk ukan pandey gilak...tapi ngambik jalan tengah.Kepada keluarga hasbi...aku minak merik nasihat cukuplah 'keangkuhan dan kesombongan' selamak tuk dipamerkan kepada rakan taulan ahli keluarga yg jauh maukpun dekat. Bilo kito berado di atas, ingatlah urang yang berado dibah. Air kolo sungei paku sik pasang ajak dan sik surut ajak. Ingatlah...kemewahan yg dikecapi kitak kinek tuk adalah pinjaman dr ALLAH ajak. Isok lusak nyo abis. Tebin kolo depan rumah adolah contoh.Yo ukan untuk 7 keturunan. Iboh kito molah sejarah rupo Mahsuri. Banyakkan amalan besedekah ngan urang kampong. sebenar nye aku pongah gilak bilo ado urang kampong aku kayo (aku tuk bilo ndak kah...)Kembalilah kepada asal.Urang yg pandey macam hasbie sepatutnye lebih besikap merendah dirik dgn urang kampong sak lah kito dihormati urang...mun besedekah jangan pilih bulu...mun minum di pasar paoh jangan mileh gerai...apo salah mun pulang kampong,abas-abas ngan kakak medik nak diam di rumah lamak...sekali sekala minum ngan urang tuo-tuo dan begaul ngan embiak bujang, angkat tangan jadilah mun sik maok bejarah..kepada urang kampong paoh...janganlah telalu negatif ngan keadaan urang. Ingat lah nak padah ku tek...idup kito ndak rupo tuk ajak...senang susah ketentuan ALLAH. Apo ajak nak dibeli keluarga hasbie...yo cerito sidak nyo.Nang dah rejeki sidak macam yo..geni kito nak molah. Sepatutnya kito banggo ado keluarga kayo rupo sidak nyo walopun kadang-kadang kito raso sakit ati dengan sikap sidaknyo. Nasihatkan anak-anak kito belaja bena sak kayo rupo yo juak tapi jangan ekot olah sidak nyo. Ingat resmi padi makin tundok makin berisi. Urang yg bijak adalah urang yang menghormati urang lain dan selalu memberi bantuan. Ingat jak.mun makan nasik ingat-ingatlah kakak medik kito nak merinsak dan belum ado ndak makan sari tuk. Ingat...kenyang kejap jak, dan lapar pun kejap juak. Piyo juak dengan duit.Sari tuk kito sontok, isok lusak belum tentu agik. ALLAH yang menentukan nak yo. Jangan kito menjadi hakim sedangkan kito empun belum tentu agik. Tapi senang juak mun ndak kayo tuk. Yo lah...idup susah mati pun susah. Cukuplah sekadar makan ikan empirang sari tuk...he...he... Aku sik menyebelahi sapo-sapo kerno sapo jak aku tuk...

Tanpa Nama berkata...

Nang na kato ko kaban....sejuk ati ku maco nak tulis dan nasehat kaban yo. Iboh kito bejap ketega hal yo...keluarga hasbi janganlah cepat gilak hot..relex bah...salah memang lah salah dan akuilah kesalahan hasbi yo. urang kampong pun satu hal juak...sepatutnye kito kesian ngan nasib rupo yo. Kitak tuk sekampong...geni-geni pun mun disusut darah dagin yang samo inek moyang kito...siney kito nak negmbak dirik...memang apak nyo urang bungin tapi...tapi agik setanah ngan paoh...4 km jak bungin yo ari paoh...kelak kito mati samo-samo diam di seruwey..lalek kito bekelaka hal tuk...urang lain dah maju ke depan...kito endulum jari ajak...bilo nak maju..dewan baru nak tengah pasa yo dikatokan kemajuan..? asal anak cucuk kito dudi ari sik macam olah hasbi yo dah lah...beyno lok nasib kito empun...tangga sapo kito...apo pun kepada keluarga hasbi aku ngucap takziah lah...yo lah balasan kepada kitak yang angkoh gilak lamak tuk...jadikan kisah hasbi yo sebagai pengajaran...kepada kakak medik hasbi iboh begayo gilak...urang tauk asai usui kito...he...he...he...urang kampong...? cool ajak bah...kite tunggu dan lihat episod seterusnye...

Tanpa Nama berkata...

Aslmkm warga Spaoh, ndak boh balat gilak nak ngomen hai org. Jgn tauk jaik bait org jak. Mun kitak urang nak tauk sapo jaik sapo bait, ku madah nyeh.....Sebenarnya Hasbie yo ndak jaik, ndak sombong mbiak yo ngan urang..... Mamak tuak, kakak medik nyeh yo celako, balat gilak ndak nyepa tengkok bilo kelakar, madah duit ndak abis makan 7 keturunan. Ado kah patut sidak nyo lobo gilak pio.....? Sidak nyo jak kayo Paoh owh kah? Ado urang lain kayo juak ah... ndak jak ngeso gilak rupo sidak yo. Yo mun kayo caro betoi? MUSIN KERAJAAN.Tauk kitak erti MUSIN. Cerito tuk.....mun rupo perauk nak udah beluloi......susah na nak tarit dari tebin. Mutus ku ndak pat tarit....berumok mamak tuak nyeh nulong narit, barangkali dapat.....tapi nasoi lepak nge pantei. Lepak yolah susah nak padam. Yolah kito idup tuk jgnlah terlalu takabur....wahai mamak tuak yang BONGOK. Dolok isap rokok DUNHILL, sekarang apa khabar sudah turun gred isap rokok RAVE. Padan muko..... Dulu ujung bulan ado gaji, sekarang endulum tunjuk. Ni aso nyeh.......JANGAN MARAH AAH........ SATU PENGAJARAN. Akhir kata bertaubatlah......... Oh....hampir aku lupak tek, nipo cerito status lantikan Penghulu kpd bapak Hasbie yo....? Di tarit juakkah? Ukan apo...nak tauk ajak bah. Dengar cerito, namo bpk nyeh sikdo dlm senarai pencalunan sebagai Penghulu. Mun ado warga Paoh tauk sikit cerito,padah-padah ngan balo.

Warga Tungkat Langit

Tanpa Nama berkata...

dah lh yo... yo nasib urang.. nasib kito lum tentu gik.. kito kaka cam kito tuk MALAIKAT yg x pnah molah salah.. mun nyo nak kayo pun bukan nyo ambik duit kito pun.. knak menteri2 lain kito x gago2 nak kutuk sedangkan dah terang2 makan duit rakyat.. setauk aku mun bena pun hasbi yo makan rasuah, yo duti urang nak dapat tender.. xdo pun Hasbi yo nyeluk duit dalam poket kito.. dan setauk aku juak, mun si hasbi yo pulang kampung, do jak bendo nak polah ea untuk urang kampung, xdo pun si hasbi yo makan sorang atau mintak duit urang kampung k mlah rami.. mun rayo, do jak berik ea kat urang kpg nak?..aku juz madah, tp x pnah ampit pn kekayaan si Hasbie yo, aku juz kesian ndega ea.. tp yolah sikap kto manusio tuk, maso nyo senang lok bukan main senyum urang ngan ea, tp maso ea susah, berebut2 nak nganuk.. xboh camyo ilak pun.. nasib urag kto dah nag, lum tauk gik nasib kto jang... untuk Hasbi n kogo2 ea, sbr jak ndega kaka urang ea, tp sekurang2 ea kito dah tauk spo yang ble kto senyum dan spo urg jaik ngan kito.. aku tuk urang paoh, dn aku xsko urg paoh dpt ssh wlapn ea xpnah ngur aku atau nlog aku pn.. mun bna si Hasbi yo ng salah pun, xplu lah kto nk mnilai ea cmyo ilak pn..biarlah ea urus hal ea mpun.. sbar jak sio k..

Rakan sekelas berkata...

Setauk aku lah maso hasbie sekolah dolok mmg cool jaklah.nang betui sik jaik.Tapi aku sebagai kawan sekelas dolok terkilan bilo aku angkat tgn negur sik dibalas dgn muko belagak sik senyum.Bukan aku nak mintak duit/tolong si hasbie,cume sbagai kawan,memang raso agak kecewo bilo dah naik atas..TUHAN MAHA ADIL DAN KAYA,MEMBUANG/AMBIK SEMUA DALAM SEKELIP MATO JAK,JIKO KITO BONGKAK SESAMA MEDIK/KAWAN BILA DAH BERADO.AKU RASO NGESAL NAR BILO GI PENGILAN RUMAH HASBIE DOLOK,LANGSUNG SIK MAUK BERKELAKAR DGN KEKAWAN/MEDIK,TERUS MASUK RUMAH ALU,MUN SIK KERNO MAK AKU NYURUH PERGI NANG NDAK GI AKU RUMAH SI HASBIE DOLOK,SIKDO SALAM,SIKDO NANGAK APO2 KAH PASAL KAWAN..HARI TUK TUHAN DAN MENUNJUK PADA ORG YANG BONGKAK.MELEPAH LEMBU BYK BERIK URANG KPG MAKAN HASIL DARI NIE NAK DUIT YO KAH?RENUNG2KAN LAH,AKU TAUK JAWATAN SECPOL YO ..NANG NDAK BESAR GAJI,SIKDO ISTILAH DUIT DUTI DALAM KERAJAAN MALAYSIA,MUN ADO SURUH SPRM SIASAT JUAK PAS TUK,DUIT KAMEK URG BYR INCOME TAX YO BUKANKAH DUIT RAKYAT?KESIMPULAN AKU HASBIE DOLOK DAN SKRG BYK BERUBAH..SKRG NYO SEMAKIN MALU DGN KEBONGKAKAN NYO DOLOK DGN URG KPG...PADAN MUKO!!!

Tanpa Nama berkata...

nanggar pilihanrayo pru13 kelak kuarga si hasbie mesti dpt projek barisan nasional ditender.aku tauk siapo datuk marwan yo,nyo sikdo kuaso apo2 pun,tong biskut jak yo datuk marwan yo,kalau nak tauk siapa datuk marwan tanyakla makbapak si hasbie...kabel kuat masa hasbie masuk um dolok

Tanpa Nama berkata...

siapa mohammad hatta?? ini cerita hasbie... y sebut nama orang lain??

Tanpa Nama berkata...

o...o...kitak..
sikboh gago ngan kejoorg..
ku tetap nykong org Paoh
Mkn Rasuah kh, mkn Babi kh, yo hai nyo..
xdo ngaco kito..
apo maok ktk dr nyo?
ado nganok ktk eh kh?
ado ngaco duit ktk eh kh?
aku xdo apo2 hbungan ngn eh..
kelaka xdo ku ngan eh..
sumpah demi Allah..
tp ku suko ngn nyo sbb nyo byk wak dah nolong org kpg metah tk..
sapo org x pernah di bantu eh..
mn org agak gumah mntak tlong..tolong eh
ktk mn ssh agak jak gumah nyo..
maok eh nolong..mesti eh nolong..kinek tuk ni apat gik..
mn nyo nk ngagak ktk nido dik..tebalit yo dh..
tp balo2 nyo nang ado pamo juak..
yolah munuh SetPol tk..
pesan terakhir pikir bena2 lok baruk kito membuat ulasan..
betoi kh x tindakan dan sebab kito berpikir mcm yo..aku tuk x pande gilak jak.. sijil Tadika jak aku ado..org kampung..namo aku.. RAHSIA BIN SULIT

RAHSIA BIN SULIT berkata...

HUKUM ORG MENFITNAH BESA OI...
MENGUMPAT PIO JUAK..
NANG SIK TAUK PAHALO NGAN DOSA LAH BALO KITAK TUK..
MUN SIK TAUK APO2 JANGAN NAK NYAMBONG HAI ORANG..
BENA KH..SALAH KH.. KITO ADO MAHKAMAH..
JANGAN MRAH..
TAPI BETOI SIK NAK PADAH KU YO TEK..
EMBAK NGUCAP NGAN EH..
DALAM ISLAM DAH NGAJA KITO SALING BERMAAFAN.. BELAJA LAH MEMAAFKAN KESALAHAN ORANG LAIN..
OK ASSALAM..

Tanpa Nama berkata...

senang jak mulut berkata...
klaka hai org lebeh..
ni ndak ama dik mpun...
kado ndak lebeh dari urg...
sebagai mensio ndak nak lebih dari Allah..
Allah mo mpun kejo yo..
Allah nilai bena salah mensio..
bukan ea kitak urang.....
diri lok depan cermin...
ni ama kito mpun...

Tanpa Nama berkata...

Allah maha kuasa..
Allah amat membenci umatnya yang gembira di atas kesulitan org lain..
Ingat la wahai sekalian Hamba Allah..

Tanpa Nama berkata...

Pada saya tuan Hasbie yang saya kenal adalah seorang Hamba Allah yang sangat baik. Dia berusaha untuk memajukan tempat kelahirannya suatu masa nanti...itulah cita-citanya.
Saya amat kecewa dengan penduduk Spaoh terutama orang yang pernah menjadi driver tuan Hasbie suatu masa dahulu sanggup menjadi pemusnah impian dia.
Sekarang dalam hidup ini baru saya lihat memang ada kawan yang makan kawan. Kalau memang orang kampung yang tak tahu selok belok politik memanglah orang kampung namanya. Dia ingat duit RM2 juta tu...Tuan Hasbie punya...sorile..
Kalau memang kerjanya Setpol ituah tugasnya...memegang duit yang banyak..tapi bukan hasil sendiri..tapi untuk rakyat.
Malangnya ada orang yang sanggup ambil kesempatan ke atasnya. Saya percaya orang yang macam awak yang sanggup memalukan sendiri orang Kampung awak adalah insan yang berhasad dengki dan iri. Awak iri hati dengan kekayaan diakan.
Saya amat bersimpati dengan Tuan Hasbie yang baik, yang sanggup mengajak kawan-kawan dari Spaoh untuk kerja dengannya. Tapi, kawan-kawan dia itulah yang telah menjatuhkan dia...sedih bebeno dengan nasib orang kampung yang mentalitinya amat rendah..sebab itulah awak tak sekolah tinggi. Tak tahu selok belok dunia politik. Tahu minum kat kedai kopi aje...lepastu bila nak pilihanraya sibuk nak minta tu minta nie. Tapi bila ada anak kampung yang berjaya...awak jatuhkan dia memang dengki..hati kotor...hati busuk..Saya harap Allah akan buka hati awak untuk berfikir guna akal. Wassalam.

Hamba Allah berkata...

Ya..Alah engkau selamatkan Tuan Hasbie. Saya pohon agar penduduk Spaoh yang dengki dengan kekayaan dia agar bertaubat.
Memang tak logik sungguh RM2 juta tu milik dia. Dah tu yang ada duit RM5, RM10 dan RM100.
Mungkin ada pihak yang memang dah merancang nak kenakan dia. Yelah orang yang berjaya nie..memang ramai yang tak puas hati.
Namun saya begitu kagum dengan sikap Tuan Hasbie yang begitu cool semasa masuk paper. Memang tak nampak rasa bersalah. Lain kalau orang yang bersalah memang awal-awal lagi dah suruk muka.
Mana budak-budak kampung 'Juduk' dan budak kampung Spaoh yang sekarang dah dapat title datuk. Jangan tak percaya itu semua datuk beli tau. Budak yang dah dapat title datuk tu dulunya bukan ada apa-apapun.
Kalau tak salah saya dialah yang telah dibantu oleh Tuan Hasbie selok belok untuk membuka bisnes. Tapi rupa-rupanya dia nie tak boleh harap..Makan kawan...Agak2 nya nasib tuan Hasbie jadi begini sebab datuk beli nie kot.
Kalau nak tahu..Tuan Hasbie nie sebenarnya dah lama nak direkomen jadi datuk...masa dia jadi Setpol dulu..Tapi dia memang hamba Allah yang budiman..dia tolak sebab rasanya tak layak lagi. Dia nak berkhidmat dengan lebih baik lagi. Tapi tup2 budak kampung dia yang entah apa2 nie tiba-tiba dpat gelaran datuk. Hai orang Kampung Spaoh tak nampak lagi ke...siapa yang sebenarnya dalang...dalang...dalang dalam kes nie. Bukale...mata anda itu wahai orang kampung.

TAK SUKA DENGKI berkata...

Anda kenal sama itu Adie...Kalau orang-orang kampung nak tau sangat cerita nie..Terutama buat kawan-kawan yang duduk kat Spaoh nie...dapatkan cerita sebenar dari Adie..Hasad Dengki....Sungguh...Hasbie teraniaya...Hasbie Teraniaya...Moga Allah selamatkan Tuan Hasbie...Dia banyak buat kebajikan untuk anak-anak Yatim disini...Ya Allah engkau selamatkan Tuan Hasbie...AMIN

Tanpa Nama berkata...

"Niat tidak menHalalkan caro..." dan cerito ala "Robin Hood "-ngumpak urg kayo pakey berik ngan urg miskin dah sik relevan agik...Dlm kes si Hasbie tuk..nyo nang bait..maso 'tengah nait' gio selalu jak dermo sana-sini....ikhlas atau sik-yo cerito lain..pokoknye duit mudah nang sik sayang nyuak nye...Nang bena kamek urang kampung x pandey sekolah..tapi lum tentu balo2x kitak yang sekolah tinggi yo penta..kekadang diploma/degree yo kelas tigo...mala jak C...

sangat kenal dengan 2 ekor ni... berkata...

assalammualaikum........
adi atau nama sebenarnya abg aditajaya bin abg hipni @ abg ali dan sekutunya juduk dgn nma sebenanya japarudin bin ibrahim merupakan SYAITAN yg bertopengkan manusia dalam cerita ini....
si adi ni sanggup menjadi lembu kerana ingin merapatkan diri dgn tuan hasbi...mna taknya mcm org bodoh je saya tgk....kalo tuan hasdi nak dia cuci berak pun nk kot....itu lah adi...aku kenal lma dgn si adi ni...dulu dia bukan ade ape pun.mitsubisi storm pon payah nak bayo...blanja susu dan isteri pertama pon terpaksa mengemis mintak kat org termasuk aku....dia manusia yang tak bersyukur dgn apa yg ada...sampaikan sggp menjantuhkan sahabat sendiri.

dan cerita si juduk keparat ni......
zaman sekolah ( kwn baik kepada si hasbi...makanan minuman pun kongi..kawan baik la kiranya...

isteri pertama ( dia ni bukan senang..pernah berkerja di kebun datuk kpd hasbi utk menyara hidup anak dan bini...semasa bala menimpa iaitu anknya mati lemas di miri cari tuan hasbi meminta bantuan...tak lama selepas tu becerai la dia dgn isteri pertama...

cerita isteri kedua....atas desakan hdp si juduk ni membawa diri pergi ke johor menjadi driver teksi johor-singapore...disuatu ketika berjumpa la sijuduk ni dgn sahabat baiknya iaitu tuan hasbi..kerana kasihan melihat keadaan kwnnya tuan hasbi mempelawa si juduk ni berkerja dgnya sebagai driver....itu lah permulaanya ...dgn sehelai sepinggang si juduk mula bekerja lah dgn tuan hasbi...selang beberapa bulan bercerai lah si juduk ni dgn isterinya yg kedua....

isteri ke3 warga indonesia....bercerai gak....ape kes la budak ni asyik bercerai berai...ank setan kot.....

skang ni aku denga dia kawin lagi isteri keempat...entah dimna dia sekarang..last aku denga dia kat kpg toreh getah...haaaa...tulah la kot...

p/s: tuan puan selidik la sendiri,manusia seperti apa 2 ekor ni..sggp menjatuhkan kwn baik kerana tamakkan harta...pesanan utk 2 org tu..mati nnti bawak kain putih je oi....syg la title dato yg dibeli ditggl di dunia...entah2 isteri ke2 si adi cari suami baru.. mna taknya harta byk di tgglkan....

hahahhaha....aku buken ape tak puas hati gak la dgn manusia yg tak mengenang budi ni.....wasalam...

Tanpa Nama berkata...

WAHHHHHH....
BOLEH DIJADIKAN JALAN CERITA NI.
KALO YUSUF HASLAM NENGOK NI MESTI DIA JADIKAN FILEM..CERITA SEBEGINI DIPERLUKAN OLEH RAKYAT MALAYSIA SEBAGAI TONTONAN PENGAJARAN.

Tanpa Nama berkata...

Kelakar la lu yg tak tahu cerita mau cerita panjang lebar pasal adi ni aku kenal dia dan tahu ape punca dorang ni gaduh klu korang nak tahu si bongok hasbi ni bodoh sangat tamak dan penipu klu boleh nak bolot sorang2 orang lain buat kerja n penat tpi tak dpt ape.wahai org bodoh yg menyokong hasbi jgn jadi bodoh mane datang duit dia harta dia yg banyak tu sedangkan gaji baru 5k je lu fikir la sendiri..opss sebelum lupe bini dia pon berlagak jgk itu la akibatnya klu senang dgn cara haram!..famly dia kat spaoh pon berlagak x hingat tapi semua bodoh harap duit hasbi je sekor pon tak tahu kerja lagi2 si dara tahu nak berlagak tpi bukan ade ape pon kehulu kehilir dgn kereta sport rx7 tu mane datang pulak duit semua hasbi bagi so boleh nampak tak semuanya dari mana? Dari duit rakyat!!!poooorahhh!!!jgn sekarang baru nak ingat tuhan dulu tiap2 malam lu pigi mana kwn karaoke ,rumah urut,siap bawak gro kat apartmen dia bersepah wei,..baru ni gua jumpe dia pakai lebai ingat dah betul2 insaf rupe2nye berlakon je pi masuk karaoke lg..hahaha...setahu aku budak adi tu bapak dia alwi tu kontraktor n memang dari keluarga yang senang so tak heran la dia mcm tu yg hasbi ni aku pelik mcm mne fmly dia boleh kaya mengejut..lu pikir la sendiri!!

Engkau ade! berkata...

Betul bro sokong.hasbi ni aku kenal dia sangat sombong bongkak tak penah bertego sape aku pon PTD jgk banyak kontraktor mengadu mase dia power kat mof dulu memang susah nak dapat projek mane tak nye semua dia bagi company dia yang di letak atas nama proxy dia..dengar desas desus dia buat taik kat proxy dia tu yang kene hentam..tapi tak pe harta dia banyak lagi yg kat luar negara fuuhhhh!! Bayangkan berapa banyak duit yg dia songlap..hasbi,hasbi,habis duit aku ' duit rakyat kire duit aku le jugak!!

Tanpa Nama berkata...

hmmmphh,

pikir-pikir balik kalau setpol ada 2million in hands, bos ada berapa agaknya eh?

btw, pity you Mr. Hasbie satar, maybe this is qada & qadar yg you kena accept. mungkin dah terlalu banyak aniaya orang dari segi sedar atau tak sedar.

apa pun, en. hasbie best of luck for you, if lepas kat dunia ni bertaubatla, kat akhirat tak tau lagi.

Tanpa Nama berkata...

akupun urg spaoh juak..aku umur aku 46 tahun dan aku hidup sebelum Hasbi lahir hinggalah kinik tuk.aku kenal rapat keluaga tuk dan aku tauk ni rupa keluaga tu dari mulo hingga kinik tuk,aku tauk siapa kaban dan kawan keluaga Bie tuk.
Jadi keluaga,sahabat,kaban dan suku sakat yang ampit makan duit haram yo tek mestilah nyokong Hasbie dlm hal tu kerana sbb Hasbilah sidak senang dan dapat makei kereto mewah,molah rumah dan sebagainya dlm hal tu memang patut sidaknyo nyokong bermatian..
Tapi bagi aku yang salah tetap salah dan memang patut dibicarakan dan seterusnya dihukum.Rasuah atau makan duit kerajaan samo jak dengan makan duit rakyat atau makan duit aku...jadi setiap rakyat memang patut bersuara atau marah..

Tanpa Nama berkata...

Akupun spaoh punya orang..
aku harap kes tuk sik diam ajak..aku harap sprm siasat juak keluaga/kawan rapat nyo di kampung..masih banyak harta dibelinyao dengan duit haram di kampung spaoh nun..contohnya sebuah pasar,tanah berpuluh2 ekar,kereta mewah dan simpan duit dengan akaun pekerja2nya dikampung dan atas namo syarikat yang didaftar atas namo org lain..diberitakan duit rasuah juga disorok ke akaun pembantu rumah yang berasal dari spaoh jugak dan ahli keluaga pembantu rumah ini juga memiliki kekayaan yang menajubkan dikampung nun...Adik beradik,ayah dan bapak saudara Hasbi masih mewah membelanjakan sebahagian duit haram yang disembunyikan atas nama syarikat yang ditubuhkan dikampung sedangkan syarikat tersebut tak aktifpun..harap SPRM siasat keluaga hasbi di Spaoh ni demi rakyat..

Tanpa Nama berkata...

Penyokong2,keluaga dan org yang ditolong hasbi dgn duit haram bersabar aku paham perasaan korang..biasalah tak semestinya kita sentiasa hidup senang ada kalanya kembali seperti sedia asal...apatah lagi dari sumber yang salah.

Pada penghulu kg spaoh Hj satar iaitu ayah pada Hasbi sepatutnya anda letak jawatan amat memalukan cara awak jadi penghulu dengan melobi guna duit haram..semua orang spaoh tahu tu akhirnya org2 spaoh tak hormat ngan penghulu lagi(penghulu rasuah)bukan atas pencalonan rakyat spaoh.
mentang2lah dia kaya masa tu dia boleh beli semuanya.

Tanpa Nama berkata...

Betu tu!!..Akupun tak suka dengan sikap ahli keluaga Hasbi ni semuanya sombong belaka setelah jadi kaya haram ni.
Terutamanya adik beradik beliau seperti Jai,Nik sekolah tak setinggi mana dulu sengkek sekarang eksen macam nak mati.Ni satu lagi suku sakat hasbi iaitu suami kepada ibu saudaranya iaitu Said atau Julai menyombong tak sudah cakap besar sepanjang masa,bila berjalan hidung naik ke atas.
sekarang ni dah nampak pembalasan orng makan duit haram ni..cuma tingal sedikit masa je lagi harta2 diorang yang masih banyak ni akan ditarik balik dan dikembalikan pada rakyat..duit rasuah senemarnya duit rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya keluaga Hasbi dikampung Spaoh ni Bodoh bin banggang..sepatutnya mereka lebih bijak bila berbelanja dengan duit haram ni,kalau boleh jangan ketara sangat kontrol sikit nafsu syaitan tu,ni tak beli benda yg tak masuk dek akal dah tu menyombong dan berlagak pulak ngan org sekampung..bila dah kena nak salahkan orang pulak!!.dahlah org kampung memang kenal sangat keluaga ni dari keturunan org miskin atau susah macam diorang jugak..
Sebenarnya ahli keluaga dan kaban melayan Hasbilah yang jatuhkan Hasbi bukannya si Adi dan si Juduk seperti kata penyokong hasbi di atas si adi dan si judukpun jadi kambing mangsa keluaga hasbi ni jugak..Aku org spaoh dan berjiran dengan rumah Ayah hasbi dan aku tahu asal usul keluaga ni. perkembangan keluaga ni dari mula miskin hingga jadi kaya mengejutpun aku tahu...

Tanpa Nama berkata...

Mana ada Hasbi kena aniaya..memang dia makan rasuah..

mun sik makan rasuah nisan Jai,nik,aji satar ngoleh duit mbeli keto mewah di paoh tuk..banyak na jak duit aji satar?..setauk aku aji satar selalu nunsung ngadi kepalak kejo kayu dolok,dah yo berumo padi ngan ngetah nisan nei banyak gilak duit yo?..nginang toyolkah? njuai dadakkah keluaga satar di paoh yokah?..jangan nak mandey2 kauu bekelaka aku tuk urang Paoh juak tauk aku asai usul keluaga satar tuk.kau ni ndah ngato bunyi yo kau ado ngan makan duit rasuah yo..minsak aji satar tu duluk pernah njual tiang belian ngan Kepalak Judin pakei ngidup anak2 sekolah..makin polo ngan Jai ngak kejo nyo ncuri lado Bang Jini make belanjo rokok siapa ndak tauk..
Kau jangan nak nyalah Juduk ngan Adi dalam hal tuk sebenarnya tu salah keluaga Bie npun sombong gilak..sebagai rakyat yang duit rakyat di makan oleh Hasbi nipo aku ndak gago hal tu yo duit aku juak sio...kau ni kau dalik kau ampit makan duit rakyat yo..

Tanpa Nama berkata...

Bodo nak kau tu kelaka..siapa madah duit tu bukan duit di poket kito nanglah duit dari orang tender tapi duit nak makea mbayar syrikat tu kelak duit kerajan,duit kerajaan duit rakyat bilo disebut duit rakyat duit kito semolah ngok.
Bilo tender tu si dibukak pada org awam maka penender yang memberi rasuah tu tek akan molah kerjo sik bagus atau sik berkualiti,bilo si berkualiti rakyat kito rugi dan kemungkinan boleh mendatangkan bahaya pada kito semua..Ni rupo kau madah hal tu sik melibatkan kito?..mbiah derjah enam faham erti makan rasuah dan apo kaitan/kesan pada rakyat.

Tanpa Nama berkata...

kampung paoh mala jak ndak maju.

Tanpa Nama berkata...

berjanji dengan org manis mulut tapi dah dapat duit kabur mata..sekarang duit makan diri..sendiri tanggung lah

Opsori Susmita berkata...

FREE ONLINE PORN.................

Free online porn

Desi Moms Force Fuck By Her Naughty Son

School Girls Force Ass Fuck.Hard Anal Fuck By Father Video Collections.

Afgan Muslim College Girls Raped By American Soldiers, Muslim Girls Raped Video, Naked Virgin Muslim Girls

Desi Indian Bhabhi Hairy Armpits And Hairy Pussy Video By Her Devar.

Hairy Pussy School Teacher Fucked By Her Student In Class Room, Mother-Son Sex Scandals, Deep Anal Fuck Video

South Indian Sexy Mother And Her Daughter Forced Raped By Police Officer

Muslim College Girls Virgin Fuck Video, Muslim Girls Sex With Her Hindu Boyfriend

Pakistani Girlfriend Mahbuba Forced Raped In Jungle By Her Boyfriends And Many Friends, Pakistani Sex Mobile Video

Homemade Indian HD porn videos Uncommon collection

16 men gangrape this little school girl

Arab nube girls sexy uncommon collection

cute little nube Indian girls sexy uncommon collection

busty big boob nube girls sexy uncommon collection

Father and Daughter Enjoying Sex, Indian Incest Sex Pictures, Mallu Aunty Big Boobs White Pussy Pics

nube actress sexy uncommon collection

sexy Indian pornsters uncommon videos

teen self shot nude sluts

bad and naughty school girl and teens
















































































































































































































































































































































Post Haru Biru

Arkib Blog