Khamis, September 03, 2009

Mahu Sokongan Pelukis Muda Menjayakan Pemikiran Kreatif Luarbiasa

Walaupun Perdana Menteri Najib Abdul Razak menjanjikan media yang bebas ketika mengambil alih tampuk pimpinan, namun buat kali pertama kartunis tempatan berdepan dengan tekanan dari jentera negara melalui institusi penguatkuasaan. Gedung Kartun, "majalah jenaka alternatif" dwi-bulan yang diketuai Zunar telah diserbu terbitan sulungnya atas tuduhan "terbitan tanpa permit". Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein mengakui bahawa "kandungannya tidak sesuai". Zunar berkata serbuan tersebut merupakan satu publisiti yang merangsang permintaan majalah tersebut, sehingga Zunar terpaksa mengakui bahawa beliau tidak pernah menerima sokongan sedemikian sepanjang hayatnya melukis kartun lapor Merdekareview. Apa kata kartunis antarabangsa?

"Dalam Gedung Kartun, ada kartunis dari media arus perdana yang tidak menggunakan nama sebenar. Ini bermakna kalau dulu saya kata 'kamu bekerja di akhbar perdana, itulah kartun yang kamu dapat hasilkan'. Tetapi sebenarnya tidak. Mereka dilarang menghasilkan kartun-kartun yang mereka nak. Bila ada Gedung Kartun, mereka dapat lukis kartun yang betul-betul mereka mahukan. Gedung Kartun bertujuan untuk memberi ruang, bukan hanya untuk kartunis yang sedia ada, tetapi juga kartunis muda. Saya cukup sedar bahawa ketiadaan gelanggang bakal membunuh bakat baru. Tak apalah. Kalau Gedung Kartun nak diharamkan, haramkanlah. Saya tidak jadi masalah. Tapi jangan sekat suara kartunis. Saya nak wujudkan suara kartunis. Gedung Kartun hanya satu alat. Matlamat saya supaya sekumpulan kartunis baru muncul menyatakan pendirian dalam karya mereka."
-Zunar

(Moral: Jelas sekatan terhadap penerbitan majalah Gedung Kartun bakal melenyapkan warisan pelukis muda yang ingin mengolah idea melapaui batas supaya tidak berada di ruang sempit pemikiran minda. Hishammuddin menggunakan kuasa yang diterajuinya menolak pemikir-pemikir ini supaya berfikir cara lama. Begitu juga terjadi bila pemimpin-pemimpin Umno tidak mengiktiraf golongan intelektual dan hanya menggunakan idea bernas mereka untuk kepentingan diri dan parti sehinggakan golongan bijak profesional ini muak dengan tindasan tersebut. Dasar penindas...)

>>Manusia Lebih Takutkan Kartun>>>

1 comments:

sang kegelapan berkata...

mari mencabul!anjing itu anjing!

Post Haru Biru

Arkib Blog