Rabu, Jun 24, 2009

> TERGODA MENDENGAR SUARA DALAM TALIAN

Sedang dok menyandar sambil menghirup green tea berpotretkan keindahan landskap tiba-tiba... trriitt..trriitt.. telefon berbunyi. Mungkin anda biasa dalam keadaan macamni. Bila terima panggilan, alahai suara gadis pulak yang dok promote dan menerangkan sesuatu kepada anda untuk menerima/membeli produk mereka. Bermacam-macam strenght produk tu dia cerita. Bila kita menolak, keluar pula suara-suara lunak menggoda... adehhhh... penyudahnya off kan aja tel tu. Tak tahu pulak jika yang bujang... mungkin dia layan kot...wakakah.. Kat sini sekali lagi aku nak tempek tip-tip yang boleh dipakai bila terdesak.

Jangan rugi berkali-kali:

Tawaran tetap: Pelaburan yang kecil tapi boleh bagi untung yang besar dalam tempoh masa yang pendek.

Taja orang lain: Pelan bayar diri anda dengan melatih orang lain dan bukan dibayar untuk menjual produk dan perkhidmatan.

Jangkamasa tawaran sangat terhad: Usahlah joint jika ada peluang yang mendesak seperti tempoh menyertai mana-mana skim amat terhad.

Bayar dulu: Jika ada pembayaran pendahuluan jangan bagi walaupun ada hadiah ditawarkan.

Tiba-tiba ada panggilan masuk: Ni pun jangan dok layan dan terpedaya dengan suara-suara memujuk memasuki mana-mana skim atau club card.

Maklumat peribadi jangan didedahkan: Ini adalah rahasia diri anda. Buat apa nak bagi kat orang yang tak dikenali.

Minta butiran syarikat: Dapatkan butiran syarikat dan buat search kat ruangan maya samada wujud atau tidak.

Sentiasa bertanya soalan: Kalau soalan-soalan anda menggabrakan orang itu, bermakna ia adalah penipu.

Semak dengan pihak berkuasa: Dapatkan maklumat di www.sc.com.my (Suruhanjaya Sekuriti) untuk mengetahui syarikat-syarikat orang tengah berlesen.

Kalau was-was: Jangan ambil risiko jika wujud perasaan was-was atau meragukan.


(Moral: Bila lihat cara berpakaian, terkulop juga tengkok nih.. macam bussines man gayanya. Bertutur kemain lagi fasihnya. Lirikan mata menggambarkan keyakinan tapi niat dihati hanya mahukan wang saku anda...Waspada orang camni)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog