Isnin, September 07, 2009

Bagan Pinang, Mimpi Ngeri Najib Dan Pendokongnya

Najib Razak mungkin tidak keseorangan untuk berhadapan dengan Pakatan Rakyat walaupun parti komponen utama BN iaitu MCA dan MIC berada diambang perpecahan. Najib masih ada Musa Hassan untuk dikuda supaya boleh membawa dirinya mencapai matlamat. Begitu juga dengan SPR yang akan memberi jalan seluas-luasnya mengurangkan peratusan warga bandar untuk balik mengundi di Bagan Pinang, Negeri Sembilan.

“Kita ada banyak pengalaman dan pada kali ini, kerusi ini kerusi kita (BN), kerusi yang kita pertahankan, kita jadi juara bertahan dan kita akan buat segala-gala yang perlu untuk mencapai kejayaan. Saya berharap pengalaman pilihan raya kecil sebelum ini dijadikan sebagai iktibar kepada kita, kepada pemimpin-pemimpin UMNO dan BN tentang apa yang harus kita lakukan (untuk mencapai) yang terbaik."
-Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri

Najib mengharapkan sokongan yang terbaik daripada jentera parti, namun yang terbaik akan jadi kurang baik jika memenangi kerusi DUN Bagan Pinang. Ini dapat diterjemahkan dengan permasalahan 9 Adun umno di Terengganu yang tidak selesai dan yang terbaru di Pulau Pinang kerana umno tidak mengambil berat mengenai masalah remeh ini. Ura-ura menyatakan bahawa Hilmi Yahya dan juga YB Jasmin ADUN Sungai Dua akan meletak jawatan. Kedua-dua mereka mewakili BN kerana kecewa dan tidak berpuas hati dengan layanan oleh kerajaan pusat.

“Ini tidak adil kerana agensi Kerajaan Persekutuan tertentu tidak mahu memberi sokongan dan bantuan secara terus kepada saya dalam menjaga kebajikan rakyat. Jika masih tiada perubahan, saya akan meletak jawatan selepas Hari Raya Aidilfitri ini agar diganti dengan wakil rakyat baru yang lebih sealiran dengan pihak tertentu."
-Adun Bengkerk Pulau Pinang

Kenyataan Adun Bengkerk tersebut menyebabkan Datuk Mustapa Mohamed menyuruh mengadakan perbincangan secara bersemuka bagi menyelesaikan sebarang masalah dan bukannya melalui kaedah ugutan dan mengambil tindakan drastik yang boleh menjejaskan parti.

(Moral: Kekuatan umnobn di Bagan Pinang adalah dari undi POS. Kira-kira 5,000 Tentera Darat di kawasan yang mempunyai hampir 14,000 pengundi. Zahid Hamidi akan tersenyum girang kerana ada penyelamat POS. Manakala Najib pula akan gugur rambutnya memikirkan masih adakah calon yang bersih untuk diletakkan di DUN berkenaan. Takkan nak letak calon wanita seperti gesaan Datuk Kamelia Ibrahim dari pergerakan Wanita Umno. Nanti lagi teruk kena belasah dengan Pakatan Rakyat. Kalau wakil bebas boleh lar taruk jantina perempuan atau lelaki atau kedua-duanya sekali... Kah... Koh... Keh...)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog