Jumaat, September 04, 2009

Dah Jumpa Badan Lembu


Hishammuddin mendakwa bahawa mereka yang berarak pada Jumaat lepas tidak harus dipersalahkan. Hishammuddin tidak harus mempercayai sewenang-wenangnya apa yang dikatakan peserta demonstrasi bahawa mereka tidak tahu dari mana datangnya kepala lembu itu. Lembu merupakan simbol kesucian, kasih sayang dan keamanan (ahimsa) menurut kepercayaan Hindu. Seramai 50 orang pendemo dan ada yang memijak serta meludah pada kepala lembu di depan bangunan kerajaan negeri Selangor pada Jumaat yang lalu, sebagai protes terhadap keputusan kerajaan untuk memindahkan sebuah kuil yang bersejarah 150 tahun ke kawasan komuniti mereka. Tindakan mereka ini mendapat kecaman dari hindu antarabangsa (HAF). Kekesalan HAF ini merupakan respon balas pertama penganut Hindu antarabangsa, setelah Polis memaklumkan bahawa pihaknya menerima lebih 52 aduan daripada penganut Hindu Malaysia sejak 31 Ogos lepas.

Kebanyakan daripada mereka yang menjayakan demo tersebut dikenal pasti adalah pemimpin-pemimpin Umno tempatan, sekaligus melengkapkan bahawa insiden tersebut bertujuan menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dengan bermain sentimen agama dan kaum. Pertemuan Hishammuddin dengan peserta demonstrasi menunjukkan bahawa beliau menyokong golongan yang berfahaman sempit dalam agama. Beliau juga mendakwa peserta demonstrasi merasakan diri mereka dianiaya, dan berkata tidak mahu mengambil tindakan terhadap mereka. Hishammuddin juga berkata polis tidak menghalang perarakan kepala lembu ini kerana bilangan polis terlalu kecil.

(Moral: Hishammudin sememangnya gagal dalam menangani kelompok pendemo kepala lembu Umno yang menyamar sebagai Ahli PAS. Bila kena pada umno hangpa mengambil sikap tutup dan ugut kepada penduduk seksyen 23 yang menghebohkan umnolah pemula kekecohan kepala lembu ini. Tetapi jika PR yang berdemo hangpa kerah habis-habisan segala jenis polis untuk menghalang)

2 comments:

Ayid berkata...

Kalau nak menyamar ahli PAS pun jangan pakai songkok 6 inci. Pakailah ketayap dan janggut palsu. Baral punya UMNO

stones berkata...

Umno dari dulu kini dan selamanya memang perangai macam itu

Post Haru Biru

Arkib Blog