Jumaat, September 04, 2009

Kemelut Politik Barisan Umno Terengganu Tiada Kesudahan


Jika terbentuk kerajaan baru di Terengganu, Harun adalah calon Menteri Besarnya. Ini kerana, dia adalah ketua pembangkang Dun dan juga Pesuruhjaya PAS Terengganu lapor Siasah. Sebelum ini heboh menyatakan sembilan Adun Umno telah bersetuju untuk menyertai PKR dan seterusnya bergabung dengan PAS bagi membentuk kerajaan baru di Terengganu. Namun Adun Ajil, Rosol Wahid menolak laporan ini tetapi Adun Hulu Besut, Nawi Mohamad mengaku ada rundingan dibuat yang melibatkan beberapa orang wakil rakyat berkenaan cadangan untuk lompat parti. Pertemuan juga telah diadakan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di sebuah hotel terkenal di Kemaman sebelum ini. Ketika kemuncak masalah Umno Terengganu sebelum ini, Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishamudin Hussein telah dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Umno negeri. Namun Datuk Seri Hishamudin Hussein gagal menyelesaikan kemelut ini sehingga Muhyiddin sanggup turun bagi menyelamatkan permasalahan Adun ini.

"Saya lihat sudah ada penambahbaikan situasi sekarang berbanding dahulu. Namun begitu, saya nyatakan kesediaan saya untuk membantu mana yang difikirkan perlu kalau ada perkara-perkara tertentu yang perlu dibereskan. Sama ada melibatkan isu politik atau kerajaan dengan kerjasama Datuk Seri Hishammuddin dan Menteri Besar. lepas hari raya atau bila masa yang sesuai. Saya tidak melihat ia satu masalah yang tidak dapat diselesaikan. Semua isu yang berbangkit, (melibatkan) hubungan antara kita. Bukan ada orang luar nak kacau dan sebagainya. Saya melihat Umno dan Barisan Nasional (BN) perlu kukuh dan bersatu padu. Terengganu merupakan negeri yang penting kepada kita dan mahu kedudukan ini terus kekal. Sebab itu kedudukan politik dan parti amat mustahak diberikan perhatian."
-Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden Umno

Manakala Malaysian Insider melaporkan hanya empat sahaja dari anggota Exco dan hanya satu sahaja Adun Umno yang kelihatan dalam majlis berbuka puasa Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin di Masjid Sultan Mahmud, Kuala Berang hari ini. Bahkan Adun Ajil, Rosol Wahid, yang kawasannya terletak dalam Parlimen Hulu Terengganu juga tidak kelihatan dalam majlis Timbalan Perdana Menteri tersebut. Begitu juga Datuk Seri Idris Jusoh, bekas MB dan juga bekas Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu yang tiada bersama Tan Sri Muhyidin Yassin.

(Moral: Walaupun dengan kehadiran Muhyidin ke Terengganu, kemelut ini tidak mungkin dapat diselesaikan dengan begitu mudah memandangkan Adun yang hendak dibasuh tidak kelihatan dalam majlis berbuka puasa bersama Timbalan Presiden mereka. Inilah realiti permasalahan sekarang yang mengecutkan seluar dalam umnobn di Terengganu. Lepaih ni kena turun ke Perak pulak untuk basuh kepala otak Zambry kerana gagal membawa kata sepakat sehingga 600 anggota parti komponen Barisan Nasional (BN) yang akan menyertai PKR. Maka Zambry akan lempang Muhyiddin sebab tidak mengambil berat tindakan presiden MCA Ong Tee Keat yang memecat Chua Soi Lek sehingga menyebabkan anggota kompenen ini akan beralih arah. Dalam kepala Muhyiddin... takkan nak balik putrajaya dan tiau Najib yang membiarkan MCA menyelesaikan masalahnya sendiri... termenung kejap... Kah... Koh... Keh...)

4 comments:

Unknown berkata...

Muhyidin telah menjatuhkan maruah Hishammudin dengan kehadiran beliau untuk menangani kemelut ini. Apa punya menteri jika masalah parti sendiri tidak dapat diselesaikan inikan pula nak selesaikan masalah rakyat yang sememangnya bermasalah dengan segala kenaikkan dari kerajaan bermasalah.

matstimketum berkata...

zaman kehancuran umno telah hampir! tunggu..................................

ghostWRITER berkata...

KEMELUT POLITIK PERK JUGA TIADA KESUDAHAN, SELEPAS BAWAH POKOK, HOTEL, KAT MANA PULAK LEPAS NI? KAT SEKOLAH PONDOK PAS?

Jard The Great berkata...

=p no komen.. ehehe

Post Haru Biru

Arkib Blog