Rabu, September 02, 2009

Repekkan Rakyat Didahulukan Kenaikkan

Tindakan kerajaan menaikkan harga minyak akan menambahkan lagi bebanan kepada rakyat dengan penyusulan kenaikan harga barangan lain pada bila-bila masa. Kenaikkan ini merupakan keuntungan bagi pihak kerajaan yang mana Petronas Dagangan Berhad (PDB) menjangkakan petrol Primax 95 barunya akan menguasai 90 peratus daripada petroleum yang dijual di kiosk syarikatnya seluruh Malaysia. Mungkin bagi mengelakkan kemarahan rakyat, kerajaan mencipta kaedah baru bagi menaikkan harga minyak dengan menyebut petrol RON95 ditetapkan RM1.80 sen seliter manakala RON97 iaitu petrol premium dijual dengan harga RM2.05 sen seliter mulai hari ini.

“Sudah jelas dengan kenaikan harga minyak, negara Malaysia merupakan negara pengeluar minyak dan tindakan kerajaan ini merupakan tindakan menindas hak rakyat di dalam di mana negara kita sedang mengalami masalah ekonomi yang meruncing dan dalam masa yang sama rakyat ditekankan dengan kenaikan harga barang. Jadi sudah pastilah, kenaikan harga minyak ini akan membebankan lagi tambahan rakyat sedang bersedia menghadapi hari raya aidilfitri. Bagi kita, ini tidak bertanggungjawab kerana kerajaan hanya menggunakan semula mantera , sebelum ini yang mengatakan harga minyak di negara kita lebih murah berbanding dengan negara-negara jiran. Kenyataan Datuk Ismail Sabri jelas menyatakan kita guna RON95, RON97 terlalu tinggi untuk negara kita. Ini termasuk hujah-hujah yang tidak masuk akal di mana mereka cuba menjustifikasikan harga minyak.”
-Shamsul Iskandar Mohd Akin, Ketua Angkatan Keadilan Malaysia.

(Moral: Sekali harga barang naik, sampai bila-bila pun takkan turun. Lepaih ni makin bergandalah kenaikkan mengempiskan poket rakyat. Sapa-sapa di bandar yang rasa terseksa tu buatlah pilihan samada nak ambil bantuan dari Najib atau sebaliknya)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog