Jumaat, November 20, 2009

BN Menang, Kroni Kenyang, Rakyat Kedah Akan Meradang



Umnobn Kedah telah mencipta slogan baru mengalahkan slogan 1 Malaysia Najib dalam misi mereka menawan kembali negeri Kedah. Dengan slogan "BN Menang, Kedah Senang" sudah pasti rakyat Kedah yang celik fikiran akan tertawa dengan keindahan bahasa retorik juak umnobn ini.

Siapa yang senang, Rakyatkah yang senang atau kroni umnobn sahaja yang senang. Jika umnobn telus membela nasib rakyat Kedah mengapa semasa mereka memerintah dahulu tidak terkeluar slogan seperti ini yang boleh memacu ekonomi negeri Kedah ketahap lebih baik.

Jika dilihat dalam beberapa contoh seperti premium balak pada tahun 2007 semasa umnobn memerintah, hanya RM9 juta. Manakala tahun 2008 dibawah Pakatan Rakyat hasil balak telah melonjak sebanyak RM28 juta. Dan hujung tahun 2009 hasil premium ini melonjak lagi mencecah RM40 juta.

Sepatutnya jika mereka memperjuangkan nasib rakyat mengapa ada ketirisan sehingga RM31 juta. Adakah ianya mengalir masuk ke poket Kroni? Ini menunjukkan mereka umnobn gagal merakyatkan ekonomi negeri. Jika dibandingkan baru 2 tahun Pakatan Rakyat memerintah Kedah telah nampak lonjakkan kebaikkan yang diakui oleh Ketua Audit Negara bahawa prestasi pentadbiran kerajaan negeri dalam menjaga hasil bumi apabila 100 peratus perolehan menjadi pendapatan negeri.

Kini kerajaan negeri Kedah telah mengwujudkan Taman Teknologi Tinggi Kulim dan Sungai Limau Hydrocarbon Hub (SULIHH) sebagai pelaburan yang akan memberi pulangan hasil negeri sebanyak RM400 juta. Ini merupakan sekali ganda pendapatan tambahan kerajaan Negeri dari pendapatan sedia ada.

(Moral: Usahlah mengeluarkan slogan sesuka hati tanpa mengkaji, meneliti dan mengwujudkan pelan yang lebih komprehensif supaya slogan yang dok dalam kepala menjadi kenyataan dan dapat dijayakan mencapai sasaran. Aku nak tergelak jugak konsep 1 Malaysia Najib yang dilihat sebagai cetusan mimpi. Mengapa perlu 1 Malaysia sedangkan separuh penduduk Malaysia adalah pembangkang. Kah.. Koh.. Keh... Ngok-ngek)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog