Isnin, November 09, 2009

Mampukah Wang Ihsan Menterbalikkan Prinsip Jatidiri Rakyat Kelantan

Tiada royalti minyak untuk rakyat kelantan tetapi akan dapat wang ihsan dari umnobn untuk pembangunan di negeri itu bermula tahun depan. Begitulah strategi Najib bagi menawan semula Kelantan. Najib sungguh licik untuk mengharumkan nama umnobn dimata rakyat Kelantan. Tidak hairanlah suatu ketika nanti akan keluarlah kenyataan... "lihatlah atas wang ihsan dari umnobn, Kelantan mengorak langkah kemajuan dalam pembangunan. Lihatlah Gua Musang yang dibangunkan oleh Kesedar, lihatlah pembangunan bandar Jeli dibawah naungan Tok Pa"... Kepada yang buta akan berkata.. bagusnya umno membawa pembangunan kat kampung kita... sambil makan nasi berlaukkan ikan masin semalam... keh..keh.

Bagi mereka yang cerdik dan mengetahui perjanjian yang telah dibuat sejak 70-an lagi oleh pengerusi petronas ketika itu, Tengku Razaliegh Hamzah (Ku-Li) bahawa setiap negeri yang bertapaknya pelantar minyak harus menerima 5 peratus hasil daripada pengeluar petroleum yang merangkumi onshore serta offshore (Darat & Laut). Jadi kerajaan negeri yang memerintah harus menerima royalti tersebut untuk diuruskan dengan lebih telus terus kepada kepentingan rakyat negerinya bukannya atas nama wang ihsan yang belum tentu dapat sepenuhnya.

Mungkin rakyat Kelantan akan menerima nasib seperti Terengganu yang telah didedahkan oleh ketua audit bagaimana umno memanipulasi wang ihsan kepada juak-juaknya dan kroni atas nama pembangunan. Akhirnya pembangunan yang di gahkan itu menimbulkan pelbagai masalah terbengkalai, runtuh, bocor dan lain-lain. Hanya indah khabar dari rupa. Kegelojohan inilah yang mengakibatkan pembaziran wang rakyat untuk rakyat telah bertukar kepada wang rakyat untuk membaik pulih kerosakkan bangunan reput. wakakah.

(Moral: Heran juga kenapa orang kedah dan negeri-negeri lain sanggup berdialek klate bila membeli belah di Pasar Siti Kadijah, Rantau Panjang dan Bukit Bunga... Kah...Koh..Keh... kecek molek deh!!!)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog