Sabtu, Januari 23, 2010

Najib: Masa Untuk Cari Duit

Catatan Sental: Ramai penyokong tegar umnobn berbangga apabila Najib, Muhyiddin dan konco-konconya bertungkus lumus keluar negara untuk mencari pelabur bagi menjana pendapatan negara yang hampir menguncup. Baguih menteriku ini. Tak sia-sia kerajaan Malaysia bayaq gaji dan elaun yang tinggi kepada hangpa walaupun masih ada juga menteri yang duduk saja dan asyik memberi alasan standard lepasan SPM.

Penyokong tegar umnobn akan kata, lihatlah menteri-menteri umnobn yang pandai mencari pelabur dan bukan macam Pakatan Rakyat yang hanya tahu berpolitik sahaja. Itu kata depa yang hilang akal untuk berfikir sejenak. Siapa tahu Najib dan konco-konconya tengah menebalkan muka untuk berhutang bagi membanggunkan ekonomi Malaysia yang dilihat semakin lembab dengan rizab negara merosot teruk akibat pengaliran keluar modal asing yang menakutkan.

Dalam hangpa dok 'prepare' propaganda bakar sana-sini, hangpa terlupa kantung negara dah semakin nipis. Berat tangan hangpa nak bagi RM500 ribu kat dua buah surau yang terbakaq di Johor tempohari. Piirahh.. pembela melayu konon. Teringat lak bagaimana bapak dia menjatuhkan seorang menteri (yang menyebabkan singapura terpisah dari malaysia) lalu menubuhkan MAGERAN. Sapa dia ekk. Hairan hanya beberapa bulan boleh 'plan' Dasar Ekonomi Baru (DEB). Siapa dia dibelakang pembentukan dasar ini? Rakyat yang bijak ka atau Kapitalis yang 'brilliant thinking'.

Apa ke jadahnya ekonomi berpendapatan tinggi yang Najib mimpikan. Sedangkan pasir malaysia yang boleh menghasilkan kaca berkualiti tinggi dan boleh membuat cip elektronik dijual ke singapura. Malah tindakan kerajaan yang mahu menghapuskan elaun kos sara hidup kakitangan awam untuk menjimatkan perbelanjaan negara. Dah lar hangpa perah dengan kenaikkan demi kenaikan harga barang rutin keperluan. Lar ni siap nak potong lak. Kalau lelaki mungkin sudah potong.. kah..kah. Hilang akal ke atau propaganda untuk memujuk kakitangan awam yang kini dah luntur nak pangkah hangpa walaupun gaji depa dok takuk tu aje.

Ada orang kata ketika zaman Pak Lah, kantung negara banyak dikeluarkan untuk mencipta projek-projek mega glokalisasi yang menguntungkan negara walaupun alasannya tidak masuk akal. Namun sekarang projek entah kemana duit pula lenyap begitu sahaja. Lar ini giliran Najib dan konco-konconya pula terpaksa menanggung beban yang dibuat oleh Paklah. Itu kata penyokong tegar Najib yang suka bermuka-muka dan mengampu dengan harapan boleh dapat projek 'under table'.

Walhal mereka tak tahu jika pendapatan negara merosot, pendapatan kakitangan awam pun akan susut dan paling teruk pendapatan menteri-menteri ini juga akan merosot kerana tiada projek besar yang boleh diambil keuntungan besar dari bawah meja besar. Gedebuk.. jatuh tergolek kakitangan awam yang berkerja bertungkus lumus. Kemudian dengan senangnya pak menteri yang dibayar gaji mahal telah menyebabkan kerugian sehingga mencecah RM10 billion setahun atau 1% GDP kerana korupsi. Bonus jangan harap. Kena tunggu GST. Kalau untung dapatlah bonus tersebut kah..kah..kah..

(Moral: Dahulu tengah kaya che det dan pak lah boleh berbangga dengan pembinaan meganya sampai terlupa bercermat. Lar ni bila ekonomi dunia berada dalam prestasi mendatar, hangpa dah kalut. Sepatutnya hangpa perlu menjana permintaan dalaman serta meningkatkan daya saing yang lebih agresif. Tu lah amalan kuno hangpa yang sentiasa menolak golongan muda yang bermentaliti antarabangsa supaya duduk bersama untuk berbincang dan mengetuk minda tua jumud korang. Yang hangpa harapkan ialah golongan muda yang suka bersumpah sana sini, cerca-cerci-cercot sehingga makin kusut. Yang sebenarnya grombolan umnobn terpaksa menerima hakikat kekurangan dana untuk berbelanja dan terpaksa berhempas-pulas membiayai kos pentadbiran kerajaan. Nak harapkan cukai keatas syarikat GLC pun tak cukup juga. Habih dah kuat makan... kah..kah... berak tak keluaq.. kah..kah.. molot asik menyumbat.. kah..kah.. perut mengelembong naik... kah..kah.. ceh!! patutpun bantuan dari kerajaan pusat ke kerajaan PR dipotong. Kelantan akan nga-nga tak dak royalti... pelantar minyak sudah melompat masuk perairan Thailand..)

Ini Movie harus tonton sampai habis..he..he.. Kalau mahu Head Banging kasi high volume.. Jangan sampai putus tengkok sudah lerr.. kah.. kah...

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

kah kah. tuan blog.. macam cibai.

Unknown berkata...

layan bro. visual best kena dengan lirik.

Post Haru Biru

Arkib Blog