Rabu, April 14, 2010

Hulu Selangor: Pemanas Buat PR Untuk Nyahkan UMNOApco

Taniah kepada Datuk Zaid Ibrahim yang dipilih oleh PKR sebagai calon Parti itu bertanding di Hulu Selangor.

Bekas Ketua Umno Bahagian Kota Bharu itu pernah bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2004 atas tiket Barisan Nasional (BN) dan menang selepas kerusi itu dikuasai PAS dan juga PKR selama lebih 12 tahun. Beliau juga adalah pengasas dan pemegang saham utama firma guaman terbesar di Malaysia, Zaid Ibrahim & Co (ZICO) sebelum melepaskan kepentingannya dalam firma tersebut setelah dilantik sebagai menteri di bawah pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi selepas PRU ke-12, Mac 2008.

Bagaimanapun pada 15 September tahun yang sama, Zaid bertindak meletakkan jawatannya dalam Kabinet selepas dipercayai tidak berpuas hati dengan penahanan tiga individu termasuk seorang wartawan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Dalam memperjuangkan isu-isu seperti ISA, Zaid di antara tokoh pemimpin Umno yang paling berani apabila mengirim surat terbuka kepada Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Abdullah Badawi di samping mengadakan perjumpaan dengan ahli-ahli Parlimen berhubung desakan memansuhkan akta tersebut.

Sehubungan itu, Anwar menyifatkan Zaid sebagai serius mempertahankan hak asasi dan kebebasan badan kehakiman di Malaysia dalam memperjuangkan isu hak asasi, kebebasan, proses demokrasi dan bebebasan badan kehakiman. Sepanjang penglibatan Zaid bersama PKR, beliau dilihat sebagai tokoh amat komited dalam usaha merangka dasar bersama PR sehingga berjaya merapatkan lagi jurang pakatan yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP.



0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog