Selasa, April 06, 2010

Taman Teknologi Sungkai, Hab Pertahanan Negara

Patutpun grombolan umnobn bertungkus lumus merampas Negeri perak dari Pakatan Rakyat dan mentabalkan Zambry sebagai Menteri Besar di negeri itu. Rupa-rupanya ada agenda besar setanding dengan PKFZ.

................................................................................
Petikan Media:
PROJEK Taman Teknologi Pertahanan dan Keselamatan Malaysia (MDSTP), mampu mengangkat nama negara dalam industri pertahanan dan bakal menjadi pusat atau hab industri pertahanan bagi pasaran tempatan serta rantau ASEAN apabila kerajaan mengenal pasti tapak seluas 480 hektar di Sungkai, Perak untuk dimajukan.

Ketua Eksekutif Masterplan Consulting Sdn Bhd (Masterplan), Ahmad Faris Abdul Halim, berkata rancangan membangunkan MDSTP bertujuan menjadikan Malaysia sebagai hab industri pertahanan dan keselamatan di rantau ini, dengan sasaran awal membabitkan tempoh pembangunan bersepadu untuk sekurang-kurangnya 11 tahun.

Beliau menambah, rancangan membangunkan sebuah pusat pertahanan pintar yang dilengkapi kemudahan penyelidikan, pengeluaran dan pemasaran termoden perlu dilaksanakan dengan teliti serta tersusun.

Katanya, pelaksanaan MDSTP bermula dengan fasa pertama yang membabitkan tiga tahun bagi memastikan penyediaan prasarana asas dan fizikal memenuhi keperluan pelabur.

Malah, usaha Malaysia membangunkan pusat pintar untuk sektor pertahanan disambut baik pada peringkat antarabangsa dan ia terbukti berdasarkan minat dan kecenderungan yang ditunjukkan negara seperti Brazil, Norway, Itali dan Korea Selatan

~Sumber

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog