Rabu, Mac 16, 2011

Najib Dan Muhyiddin Pengsan Selepas Makan Malam???

Selepas Najib menjamu selera bersama suami tersayang Bik Mama... serta rakannya Muhyiddin... sambil gelak ketawa dengan muka yang angkuh...

Kah... Kah...Kah...Kah... loji Nuke Malaysia sudah siap... Satu hang punya dan satu lagi aku punya... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah...

Tiba-tiba kedua-duanya rebah setelah berlakunya letupan yang tidak disedari... bunyinya tidak lah sekuat mana tetapi gas yang melepasi udara amat melampau busuknya... mengalahkan bau petai jering ataupun bangkai....

Kini Bik Mama pula yang ketawa Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah...

Soalan: Gas apakah yang tersebar diudara?...

Nota:
kebocoran yang kecil...
memang susah nak kawal...
ada yang mengeluh...
yang tak berbunyi pun boleh berbau...
dan mampu menggangu persekitaran...
serta boleh hilang selera makan... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah...


Kebocoran Loji Nuke Jepun Tidak Terkawal

TMI | Jepun hari ini mengarahkan kesemua pekerjanya bertindak keluar dari kawasan loji tenaga nuklearnya di sebelah timur laut yang rosak teruk akibat bencana berganda Jumaat lalu.

Arahan itu dikeluarkan ekoran peningkatan paras radiasi yang terbocor ekoran siri kebakaran dan letupan di kompleks tenaga nuklear Fujishima hari ini, lapor agensi berita Kyodo.

Perkembangan itu sekali gus mencetuskan kebimbangan bahawa Jepun sudah tidak mampu untuk mengawal krisis nuklear ekoran tragedi gempa bumi dan tsunami Jumaat lalu.

Ketua Setiausaha Kabinet Yukio Edano berkata kerja-kerja merenjis air ke atas reaktor-reaktor yang terlampau panas terganggu disebabkan arahan mengabaikan loji berkenaan.

“Kesemua pekerja terpaksa menggantung operasi mereka. Kami telah menggesa mereka agar mengosongkannya dan mereka telah melakukannya,” kata beliau.

Pekerja-pekerja terbabit telah dibenarkan kembali setengah jam kemudian selepas kadar radiasi jatuh.

Peningkatan kadar radiasi adalah ekoran kebakaran di Unit 4 kompleks tenaga nuklear terbabit, kata pegawai agensi keselamatan nuklear Jepun.

Kejadian itu dipercayai telah merosakkan ruang tekanan reaktor, paip berisi air di luar teras nuklear yang merupakan sebahagian daripada sistem pendinginan kecemasan.

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

org dekat jepun kena bncana kau boleh lg melawak pasal nk mngutuk org..
buruk mana pun prangai org 2 kita xde hak nk mngata n mngeji diorg..
kita pun bkn smpurna..

Post Haru Biru

Arkib Blog