Selasa, Mei 26, 2009

AMBUSH

Hari ni kecoh kat warong pak lurah. Ada kes curi motor lagi. Sebelum ni dah 3 buah motor hilang tapi tak lah hangat sangat macam hari ni. Selidik punya selidik yang hilang motor berjenama yamahal LC tu adalah kepunyaan anak pak imam rumah atas bukit. Yang baguihnya anak dia dah dapat katok pencuri tu, tapi mis kena kat lengan je. takdan nak terkam. Apa lagi selamat motor baru dipakai 2 hari dibawa lari oleh pencuri. Sedang dok hangat bercerita, jiran aku sampai. Awat kecoh ni... ada berita hangat ka?. Setelah diberitahu baru jiran aku cakap.. ooo.. curi motor lagi.. tak pa.. malam ni kita pakat pi 'ambush'. Kata dia kes 3 buah motor tempoh hari dah dirisik 'pot' pencuri tu. Malam, lebih kurang jam 8 jiran aku kata hangpa berlima pi dulu ke pot tu, nanti aku menyusul. Alamak macam bagi peluang kebebasan aje. Berbekalkan lima buah motor garang, kami meredah malam menuju ke tempat yang di beritahu. Hendap punya hendap... pergh.. nampak dua orang lelaki sedang menelanjangkan body motor. Kawan aku 2 orang terus terpa mangkok hayun pencuri sorang nih. Yang sorang lagi terus lari, tapi sempat di pangkas kaki oleh aku. Jatuh bergolek macam bola... setelah disoal selidik memang sah mangkok hayun ni yang buat. Barang bukti semua ada. Aku hanya tersenyum tengok motor anak pak imam kena bogel. kak...koh..keh.. tinggal rangka. Sebelum jiran aku sampai dengan kaum dia, kawan-kawan aku bagi makan dulu dengan apa yang patut. Tak boleh kesian, depa ni pendatang cari jalan mudah je buat duit.

(Moral: Cari rezeki halal baru berkat seumur hidup. Memang susah nak senang, Memang susah nak susah)

2 comments:

miEz haNeM berkata...

CARI REZEKI HALAL
baru berkat
ye tak :)

eiza in the house.. berkata...

salam,
makin meleluasa la, kes2 jenayah nie..tak kira la curi moto atau ragut atau merompak..nak salahkan sapa ekk?

salam kenal :)

Post Haru Biru

Arkib Blog