Ahad, Jun 21, 2009

> BILA ITIK PULANG PETANG


Keakraban sesama rakan sebaya yang saling cabar mencabar menwujudkan gejala yang tidak sihat dikalangan pelajar. Selain itu budaya berpeleseran di pusat-pusat hiburan, cybercafe, snooker, karaoke, pusat beli dan blah mampu membawa minda pelajar berkelakuan lebih ekstrim. Disinilah peranan Jati Diri, emosi dan kawan-kawan yang boleh memadam semangat ekstrim minda yang tengah masyukkk supaya boleh dikawal.


Media elektronik dan cetak juga boleh mempengaruhi jiwa dan mental pelajar dengan menghidangkan program-program yang melalaikan, ganas, semi lucah, kebaratan dan ke bollywoodan. Banyak bahan-bahan cetak seperti mangga, urtv, media hiburan yang mempamerkan aksi gebu artis-artis yang baharu menempa nama dan cerita-cerita tahyul, misteri, melalut serta karut yang mampu menggoncang jiwa para pelajar. Natijahnya wujudlah budaya ‘punk’, bertindik di telinga kiri bagi lelaki, seks bebas, dan lebih dahsyat lagi pembuangan bayi yang semakin berleluasa. Secara tidak langsung, ia mencetuskan kemelut jati diri bagi remaja yang sedang mencari iderttiti diri seterusnya terlibat dalam gejala hedonisme ini.

(Moral: Media baharu la ni pun lagi senang nak belek... klik..klik.. jumpa... Yang penting jati diri seseorang itu dan keimanan yang di bawa bersamanya....)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog