Ahad, Jun 14, 2009

> KERJA KAMPUNG PUN BOLEH

120 orang kakitangan kontrak Jabatan Pelajaran akhirnya diberhentikan dan akan menjadi penganggur mulai 1 Julai ini. Mereka yang berkhidmat sebagai buruh dalam pelbagai jabatan di Terengganu telah menzahirkan rasa tidak puas hati dan kekecewaan dengan berkumpul di Dewan Belia dan Sukan Jalan Pasir Panjang dekat sini hari ini. Kebanyakkan mereka telah bekerja hampir 12 hingga 20 tahun.

Bila sebut kerja kampung, ramai yang membuat memek muka sebek... dengan pelbagai alasan yang melemahkan semangat juang. Tak best lar kerja kampung... tak dak klass. Lantak korang lah. Memang kerja kampung ni tak bagus bagi hangpa. Bagi aku pulak kerja di kampung adalah yang terbaik untuk mental dan kesihatan supaya lebih bertenaga serta menghilangkan kekusutan setiap hari. Selepas subuh keluaq pergi menoreh... sampai tengahari ja... pastu kutip collection getah yang dijual. Belah petang sapa-sapa yang malas boleh berehat dan melepak kat kedai kopi. Yang ada keluarga boleh main dengan anak-anak. Yang rajin boleh cari kerja potong rumput, buat rumah, bercucuk tanam, blogging dan apa-apalah yang boleh buat duit. Tiap-tiap minggu collection cecah RM650 ringgit kerja 5 hari seminggu.. kalau dikali 4minggu tak cecah RM2,600. Perghh... Kalau nak dibandingkan dengan pekerja bukan pegawai kat jabatan kerajaan, dah tentu menang. Tak payah pikiaq TOL Tolol, cukai pintu, duit minyak, cukai pembentong, Lembaga Hasil dan lain-lain lagi. Budak felda kat kampung sebelah setiap bulan RM5,000... asalnya pemotong buah sawit ja.... pastu beli lori hantu yang harga 4, 5 ribu bayaq CASH. La ni dia dah jadi tokeh buah sawit lak. Apa dah tak kuat ka nak kerja kat kampung.... Tu la hang pa lama sangat dok kat kerusi empuk tu... Orang tua kat kampung aku umuq 75 tahun masih steady lagi. Siap boleh tambah kekosongan yang ke tiga...kah..koh..keh...

(Moral: Ikatan Kontrak memang selalunya merugikan para pekerja. Kalau tak dak backup punca yang lain memang boleh terduduk bila dapat notis berhenti. Aku peduli apa walaupun hang dah bekerja hampir 20 tahun.... hang kerja kat sini pun sebab kontrak ja... sekarang boleh blah... Macamtu lah agaknya statement bos yang nak memberhentikan pekerjanya)

1 comments:

Basuh Baju berkata...

kerja kampung lagi best..

steady je..
tak payah fikir hutang keliling..

org kampung cool!

Post Haru Biru

Arkib Blog