Rabu, Jun 17, 2009

> TUGAS GILA DARI TOK PENGHULU

Tiinnn... Tiinnn... sebuah motorsikal berhenti dekat dengan pot. Assalamualaikum tok penghulu. Awat kalut sangat ni.. pak mat pun ada sama. Tanya kawan aku. Aa-ah lar ada apa hal ni, aku mencelah pulak. Sebenarnya Tok datang ni bukan saja-saja tapi ada hal sangat penting. Tok nak mintak tolong hangpa semua pi ambik anak pak mat ni kat utara malam ni jugak. Hah.. awat tergesa-gesa sangat ni, macam ada hal berat ja. Memang hal berat sangat, kes bawak lari anak dara orang nih... jawab tok penghulu. Apaaa... awat tak report kat polis ja kawan aku mencelah. Tak boleh nanti jadi kes berat dan malu pulak pak mat ni....

Setelah mendengar penjelasan tok penghulu, baharulah kami paham yang anak pak mat yang dok kat key-el telah dibawa lari oleh boypren dia. Dengaq cerita depa nak pi lepas sempadan nak bernikah. Pak mat tak setuju dengan boypren anaknya sebab kurang ajar dan tak hormat orang tua. Tok penghulu kata ranting belah utara dah selidik tempat mamat ni singgah. Malam ni jugak depa nak serbu, hangpa ambik kereta tok kat rumah dan jangan lupa singgah ambik pak mat kat rumah dia.... Ok tok penghulu, kami pergi juga malam ni...

Jam menunjukkan tepat pukul 12 tengah malam. Malam tersebut kami berlepas seramai tiga orang menaiki kereta kebal malaysia (proton saga petak) menuju ke utara. Dalam kepala aku ligat berpusing ayat-ayat yang karut... aku rasa boypren dia bukan nak nikah kat siam, ni mesti nak tukar jadi duit atau apa-apa yang boleh masyuk. Sesekali mata aku menjeling ke arah pak mat... Aku tengok dia diam aja.... Apa yang dia pikiq aku pun tak tahu. Mungkin dia terasa penyesalan setelah terjadinya peristiwa ini. Kawan aku yang dok kat belakang terperasan... weh.. pasang cd la... kasi pecah sunyi nih... Pak mat pun membalas... Ya la sambil menyalakan sebatang rokok dibibirnya. Setelah memasuki litar utara-selatan aku pun menekan pedal sedikit demi sedikit merasai kekuatan enjin kereta kebal nih. Huh... kereta tua tunggu masa ja... hang ni jangan laju sangat... tegur pak mat. Ok lar... standard litar 100kmj ja, jawab aku sementara tangan aku terasa gegaran stereng. Kawan aku mencelah... bila nak sampai kalau takuk ni ja bawak kereta...kah..kah..kah... Sabar ingat orang tua sama... sahut pak mat...

Hampir 6 jam meredah litar bengkang bengkok... terasa gak kebas punggung aku. Adeh... bilar nak sampai ni pak mat... diaorang tahu ka kita nak mai nih... tanya aku. Tu hang jangan risau... tok penghulu dah telefon dan kereta ni pun ranting utara kenai. Pak mat pun ada simpan nomboq telefon depa. Bila keluar aja tol pak mat terus telefon untuk menanyakan arah yang patut kami pergi. Belok kiri, belok kanan, jalan terus, belok kiri lagi, pastu kanan balik, selang setengah jam dari tol baharu sampai di rumah yang kami hendak tujui. Hari pun dah cerah. Sampai ja kat laman rumah tu ada 5 orang sedang berbual menunggu kami. Assalamualaikum.... jemput naik.. kedengaran suara salah seorang dari mereka. Kami bertiga pun naik bersalaman unik sebagai perkenalan.

Bla..bla..bla.. dah settle... bla..bla... dia melawan... bla..bla... tak kasi peluang... bla..bla... selidik.... bla..bla... ranting key-el pun cari gak... bla..bla... memang dikehendaki... bla..bla... jenayah... bla..bla... katok... bla..bla... buang... bla..bla... lepaih siam dah... bla..bla...bla..bla... tak dak kesan... bla..bla...bla..bla... balik asal. (Sebahagian statement tidak dapat keudara kerana menghormati tatasusila)

Panjang lebar otai tu cerita kat pak mat. Naik bulu roma aku bila mendengarnya... Mai minum kopi nih tak dak apa lah... Lupakan ceritan ni.. buat-buat tak dak apa berlaku.. kata otai tu... Tiba-tiba... ayahhhh... maafkan cek... maafkan... cek tak buat lagi... sambil memeluk bapak dia dan menangis. Wajah anak pak mat layu dan kusut mungkin masih teringat peristiwa semalam kot. Semua yang ada kat situ hanya berdiam diri. Kedengaran suara pak mat memujuk anaknya supaya bersabar... Dalam kepala aku.. nasib baik laa kat tempat orang ni... kalau kat rumah hang dah tentu sepak terajang melekat kat badan hang... sapa tak kenal pak mat yang panas baran ni... Terdetik juga dalam hati aku.. allhamdulillah, selamat jugak hang dan boleh lagi jumpa bapak hang tu...

Selepas bersarapan, pagi tu jugak kami berempat pulang dalam suasana gembira pun ada sebab dapat jumpa otai dan kawan-kawan dia. Sedih pun ada.... sebab anak pak mat selamat dalam trauma.... Pilu pun ada... sebab on the spot balik.... penat weh... naik kereta kebal nih......

(Moral: Kisah ini adalah sebagai ikhtibar buat aku dan kawan-kawan aku diluar sana.. Berkawanlah bukan mencari lawan, Berkasihlah bukan menyayangi, Bercintalah bukan merelakan, Berjalanlah bukan berlari.... hati-hati memilih ketelusan erti persahabatan dan bukannya seberono kerana sayang.... deng...ding...dooonggg....)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog