Khamis, Julai 23, 2009

INKUES KEPALA HOTAK, MENGELIRUKAN RAKYAT

Sound like english... inkues... Ngok ka apa... dalam kamus dewan pun tak dak perkataan nih. Takkan nak tunggu kamus edisi yang ke 4 kot. Kalau "inquest" ada la dalam kamus inggeris. Lepaih ni pakat pening pakar Bahasa Melayu nak maksudkan INKUES kepala hotak.

Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menyatakan kekesalan dengan keputusan itu percaya Suruhanjaya ini perlu dipertaggungjawab untuk menyiasat kematian Teoh dan bukannya inkues seperti yang diputuskan oleh kerajaan persekutuan semalam. Terma-terma tersebut ialah meneliti dan mengkaji peraturan yang berkaitan dengan soal siasat yang diguna pakai oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Serta menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi manusia semasa proses soal siasat terhadap Teoh untuk memastikan perkara yang sama tidak berulang kembali. Beliau juga mempersoalkan keperluan untuk menggunakan dua prosiding yang berlainan untuk menyiasat perkara yang berkait rapat dan melibatkan saksi-saksi yang sama.

Kerajaan negeri Selangor telah mengumumkan bahawa siasatan SPRM ke atas pegawai dan wakil rakyat Pakatan hanya boleh dilakukan di pejabat dimana mereka bertugas. Menurut beliau, keputusan yang telah dibuat oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri petang tadi adalah bertujuan untuk menjamin keselamatan pegawai di samping memberi kerjasama kepada pihak SPRM sehingga siasatan ke atas tragedi ini selesai.

(Moral: Suruhanjaya tak menyiasat punca kematian sebab kerajaan UMNOBN memutarbelitkan dengan penubuhan suruhanjaya ini bagi melindungi kerja busuk mereka. Kalau setakat meneliti dan mengkaji peraturan siasatan SPRM dan polis baik tak payah ditubuhkan. Pihak SPRM dan Polis boleh mengubah fakta siasatan dengan sekelip mata aja... kroni malaun... Teringat macamana mahkamah mengesahkan zambri sebagai menteri besar perak... kan sekejap je tu. Kah... Koh... Keh... Alahai Najib... semua suruhanjaya akan menjilat temolok hang)

1 comments:

pulut_durian berkata...

baru ku tahu apa itu inkues...

Post Haru Biru

Arkib Blog