Khamis, Julai 16, 2009

MENGAPA YE KALAH?

Media elektronik dan cetak yang banyak mempopularkan calon umnobn dengan provokasi yang memberangsangkan. Memanipulasi calon pas sehingga mengwujudkan tanda tanya. Hebat sungguh media penjilat temolok umnobn nih. Kalau dikira tak cukup jari tangan.

Jentera Kerajaan dari pelbagai agensi dikerah bagi menjayakan hari pengundian di Manek Urai. Memang hebat sungguh mereka. Walaupun terdapat juga kecelakaan kecil di hari pengundian tempoh hari, geng umnobn berjaya pusing balik sebab adanya pertolongan dari penyebaran penyelewengan informasi. Juak-juak Pas jugak yang terkena.

Perbelanjaan yang di salurkan selama lapan hari di Manek Urai memang besar. Loaded giler mereka nih. Dari pot polis, tempat berteduh kereta sehingga pengangkutan udara dan darat boleh meletakkan umnobn sebagai pembazir duit yang cemerlang. Itu belum termasuk beg-beg hitam yang sememangnya berat nak mampus bila mengangkatnya di waktu siang. Dan akan ringan di waktu malam.

Calon umnobn Tuan Aziz Tuan Mat yang berpengalaman, berilmu, berjawatan sebenarnya mampu meletakkan umnobn berdiri gah dengan haluan karatnya. Walaupun jauh beza usia beliau dengan Abe Uji, namun yang pasti muda-muda dah perut kedepan. Kenapa ye... banyak duduk kot, yang buat kerja tangan dibawah dan tepi.

Kerja keras dan usaha umnobn di Manek Urai sangat memberangsangkan. Bekerja siang memujuk pengundi dan menaburkan janji-janji manis masam serta bekerja malam menaburkan pulak kertas wangi warna purple dan hijau. Kuatnya bekerja tak berehat ka.

Imbuhan kepada pengundi-pengundi kota yang pulang serta orang kampung jika melakarkan tanda x pada kotak yang terdapat lambang kati. Kalau diperhati betul-betul pada cetakan kati yang bewarna biru tu nampak sama paras imbangannya. Dan bila diperhatikan juak-juak umnobn nampak pulak kesengetan kati tersebut.

Dengan kekayaan dan jentera yang umnobn kuasai serta pengaruhi memang layak meletakkan mereka dalam tahap menang dengan selesa sepatutnya. Apa yang terjadi adalah sebaliknya... kenapa ye?

Ada sesiapa yang boleh selesaikan kekusutan ini....?

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

iman dan ketelusan tak dak. tu sebab ameno kalah walaupun wang ringgit ditaburkan.

Post Haru Biru

Arkib Blog