Khamis, Julai 23, 2009

UDANG KERING POWER







KERIAN 1: INDUSTRI GERAGAU - Selama 3 hari bermula 10-12 Julai 2009, aku berkesempatan mengiringi Ketua Jabatan ke lawatan penyelidikan ke Daerah Larut Matang dan Kerian, Perak. InsyaAllah bermula dengan entri pada hari ini, aku akan menyelitkan apa yang menarik di daerah tersebut. Mana yang baik ambillah ia dijadikan contoh. Manakala yang tidak dijadikan ingatan sepanjang hidup. Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau. Pasti kalian rasa teruja dengan rasanya. Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng memang menyelerakan. Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama untuk resipi sambal dan kuah bagi mee.

>>Lanjut Bluehikari.com>>>

(Moral: TAK BERMORAL. Kebanyakkan Industri udang kering di daerah kerian dipelopori oleh kaum cina. Orang melayu banyak buat belacan secara kecil-kecilan terutamanya di Kg. Nelayan Kuala Kurau Perak. Pernah sampai Kerian naik feri jalan pintas ke Kuala Gula untuk tengok burung. Jangan lupa pekena gulai ikan semilang Kerian.. KOOL)

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa juga makan bie hon sop di sabalah mesjid batu lima. Juga di kadai sungai dungun,
ban pecah lagi sadap, sungai bogak kadai arbain, simpang lima kadai mak teh..bagan serai kadai pak din depan pejabat pos.

membantas

Post Haru Biru

Arkib Blog