Khamis, Ogos 27, 2009

Campur tangan kerajaan dalam kehakiman syariah perlu ditamatkan segera

Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata bahawa beliau mengakui Jabatan Penjara di bawah kementeriannya tidak mempunyai kemahiran dan kepakaran untuk melakukan hukuman sebat mengikut undang-undang syariah terhadap Kartika.

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)
Pihak kerajaan termasuk menteri-menteri wanita Islam tidak sepatutnya memberikan komen terhadap hukuman yang telah dijatuhkan oleh hakim Mahkamah Syariah. Ia suatu tindakan biadap mencabar, mempertikaikan dan menghina keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah. Sebarang ketidakpuasan hati dengan keputusan Mahkamah hendaklah dibuat melalui tatacara dan prosedur yang telah ditetapkan oleh undang-undang.

>>Lanjut Lagak pandai pak menteri islam had-hari>>>

"Sekiranya tidak pandai untuk memukul cara Islam, kami bersedia menunjuk ajar. Selama ini, para penyebat penjara hanya diajar dengan memukul secara kejam. Maka, apa susahnya untuk belajar cara sebatan dalam Islam pula? Ia lebih mudah. Sebatan cara Islam tidak memerlukan tenaga yang banyak untuk menghayun rotan dan tidak perlu ditelanjangkan pesalah tersebut. Apa yang susahnya? Mereka hanya beralasan sahaja untuk tidak melaksanakan hukum Allah."
-Ustaz Abu Bakar Hussein, Pesuruhjaya PAS Perak

(Moral: Bila TGNA bidas mereka mengamalkan islam plastik, mereka marah meloncat-loncat. Bila TGNA kata mereka yang menyokong cara umno tak masuk syurga, bersungguh-sungguh pak menteri suruh ulama keluarkan fatwa. Bila nak menjalankan hukuman islam, banyak pula alasan tak masuk akal yang dibuat oleh menteri ISLAM HAD-hari..)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog