Selasa, Ogos 04, 2009

Hangpa Tak Buat Kerja dan Kajian Ka

Setiap tahun bila menjelang Ramadhan dan perayaan mesti masalah gula akan timbul. Mana dia langkah-langkah strategik kerajaan untuk menanganinya dah bertahun weh... Ini bukannya tindakan pantas tetapi lembab. (Bernama)-Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) pada Selasa menggesa kerajaan memantau pemborong gula bagi memastikan mereka tidak menaikkan harga komoditi itu dan mewujudkan keadaan kononnya berlaku kekurangan gula.

"Kekurangan yang dilaporkan di negeri-negeri di utara Semenanjung dan di Sabah dan Sarawak adalah disebabkan pemborong "keberatan mengagihkan komoditi itu secara adil di kalangan peruncit. Kami menemui kes di mana pemborong membekalkan barangan itu pada harga kawalan runcit RM1.45 sekilo kepada kedai runcit kecil terutamanya di kawasan luar bandar. Oleh kerana peruncit dijangka menjual gula pada harga RM1.45 sekilo, apa untung yang mereka dapat. Salah bagi kerajaan untuk menyalahkan peruncit bagi kekurangan itu kerana mereka "hanya menjadi mangsa" kerana pemborong yang sebenar menjadi "dalangnya"
-Muhammad Shaani Abdullah, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca)

(Moral: Tiap-tiap tahun pantau. Tak dak ka kata putus yang muktamad. Mana pemikir-pemikir yang bijak pandai untuk menyelesaikan masalah ini walaupun ianya dianggap remeh. Jika tidak berfikir sekarang, apa akan jadi dengan Beras Malaysia pulak? Orang asing boleh miliki saham Bernas, umno buat tak heran kerana dasar kerajaan sendiri membenarkannya. Jangan bagi alasan menteri semua dah tua dan tidak boleh berfikir lebih dalam kerana otak dah tepu. Buat kerja weh. Jangan membebani rakyat dengan kenaikkan harga barang)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog