Jumaat, Ogos 28, 2009

Jaminan Royalti Minyak Kelantan Hanya Politik Najib

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan akan membuat perbincangan dua hala antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri Kelantan berhubung dengan tuntutan royalti minyak Kelantan. Perkara ini dinyatakan beliau dalam Mesyuarat Majlis Kewangan Negara semalam yang turut dihadiri oleh wakil-wakil kerajaan negeri.

Sebelum ini, Nik Aziz telah menghantar surat kepada Perdana Menteri dan Petronas menuntut royalti minyak sebanyak RM1 bilion untuk kerajaan negeri Kelantan. Ini berdasarkan carigali minyak yang dibuat oleh Petronas di perairan Kelantan. Ekoran itu, bekas Pengerusi Petronas yang menandatangani perjanjian dengan kerajaan-kerajaan negeri termasuk Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah menyokong tuntutan itu. Tuntutan ini juga disokong oleh Datuk Zaid Ibrahim, bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang juga defacto Menteri Undang-undang. Mengikut sumber lain pelantar minyak ini berada di perairan Kelantan iaitu kira-kira 153 km dari pantai Kelantan.

(Moral: Adakah kenyataan Najib sebagai penyedap hati YB Dato Husam Musa yang berpenat lelah bersama wartawan meredah gelora lautan meninjau pelantar minyak di perairan Kelantan. Sedangkan Terengganu sendiri yang diperintah umnobn masih menunggu pemberian hasil royalti minyak dari kerajaan Najib)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog