Isnin, Ogos 31, 2009

Selamat Menyambut Kemerdekaan Minda Ke 52


Ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak di kaca tv semalam sangat menghambarkan. Muak juga bila beliau menuduh ada golongan-golongan tertentu yang cuba menangguk di air yang keruh dengan cuba melebarkan isu perkauman. Selama 52 tahun Kemerdekaan rakyat sudah memahami isu ini. Kenyataan Najib seumpama satu ugutan bagi menanam sikap benci diantara satu kaum kepada kaum yang lain. Dan satu lagi isu yang sengaja diulang tayang ialah komunis. Apakah sudah tidak ada lagi isu yang sesuai untuk membentuk minda rakyat yang terlalu matang dalam menilai sesebuah sejarah?. Musuh benar umno dengan Komunis, walhal kumpulan ini juga berjuang menolak penjajahan British suatu ketika dahulu.

Setelah 51 tahun bergelumang dengan rasuah politik, mampukah politiking Merdekakan daripada lacuran Korupsi yang makin berleluasa dengan mengambil perhatian yang sewajarnya. Dimana hilangnya keTELUSan badan bertanggungjawab. Kemerdekaan tetap juga disambut mengikut perjalanan kalendar 2009. Kematian oleh wabak yang mengorbankan 72 orang dan 280 disahkan Positif H1N1 turut mengikut kalendar tanpa ada tugasan-tugasan menteri bertanggungjawab melaksanakan inisiatif yang lebih berkesan. Atau mungkin lebihannya disapu kebawah karpet bagi mengelakkan rasa takut pelancong mendarat di Malaysia. Mengapa tidak mewartakan kawasan panas H1N1 supaya rakyat lebih bersedia atau duduk dirumah sahaja.

Rakyat sudah berfikiran matang dan sangat berbeza jika berbanding dengan dekad yang lalu. Dahulu, rakyat jelata mengutamakan kehidupan yang selesa dan damai, tetapi sekarang mereka menuntut satu masyarakat yang adil dan saksama. Ini adalah satu perubahan yang tidak dapat dinafikan. Isu perkauman yang dijaja oleh media lidah umno adalah sangat merbahaya dan boleh menjejaskan kedamaian sesebuah masyarakat.

(Moral: Dalam satu segi kita bersetuju dengan laungan kemerdekaan sejagat itu tetapi dalam segi lain kita menghalang hak orang lain. Di sini ada pertentangan di antara pengertian rakyat dengan matlamat orang politik dalam hal ini. Tragedi Perak juga menunjukkan kepada kita banyak sisi gelap dalam demokrasi berparlimen, daripada doktrin pengasingan kuasa eksekutif, legislatif dan judiciary (kehakiman) kepada campur aduk kuasa yang disahkan oleh perampas kuasa. Speaker boleh diusung keluar jika mahu diganti dengan orang lain, walaupun kaedah 'mengusung dan mengurung' tidak tercatat dalam prosedur dan undang-undang perlantikan speaker, Ia boleh dilakukan dengan bantuan polis!. Rakyat Merdeka dengan pembangunan fizikal semata-mata... Adakah rakyat benar-benar bebas... Lebih baik pergi menoreh... can cin cau..)

2 comments:

Tegar Umno berkata...

Najib hanya membaca text yang disediakan oleh penulisnya. Hang patut paham erti merdeka yang di bawa oleh umno bukannya menghentam ikut suka.. TAKEBEER

Tanpa Nama berkata...

Oiit tegar umno dah selalu sangat ka dok minum ayaq tu sampai nak sebut Takbir pun pening. Dasar penjajah bikin kilang arak dan kilang rokok untuk kasi mati anak-anak melayu.

Post Haru Biru

Arkib Blog