Ahad, September 13, 2009

Depa Umnobn Tetap Berlagak Yang Tua Mengaku Muda

Depa ada hajat nak rampas kembali Negeri Pakatan Rakyat. Depa berangan menyatakan masih popular walaupun dah berkarat. Banyak wang ringgit dilaburkan semata-mata untuk membeli hati rakyat. Tak hairan jika kelulusan budget begitu cepat oleh kerajaan pusat dan dihabiskan dalam masa yang begitu singkat. Lantak pi kat hangpa nak pakai duit rakyat atau simpanan emas negara yang sudah tinggal sekerat. Biaq hangpa puas makan hasil dan membiarkan rakyat melarat. Dengan kenaikan berganda serta cukai membuatkan warga kota yang kecil poket akan mengumpat. Apa punya kerajaan bikin kami jadi pak larat. Kalau dikampung susah-susah pun ada ruang yang sempat. Sayur ikan sambal kat sungai begitu senang boleh dapat. Semuanya segar dan sihat. Ini boleh bikin otak cargas serta ligat. Bakal melahirkan generasi melayu kampung bersemangat yang kuat.

Pusing mai pusing mai tang tu jugak. Ini barisan tetap berlagak. Walaupun menang dengan lompat katak di Perak. Zambry makin angkuh walaupun tak sedar perut makin besar membengkak. Ini mamak kata Pakatan Rakyat Haprak untuk mendapat sokongan semua pihak. Walhal cina semua sudah beralih kepada DAP dengan 80% telah memihak. Tapi melayu masih menolak walaupun kerusi PAS dan PKR berlambak. Cuba 40% yang ada dalam BN pakat pindah jugak bagi memenuhi kerusi DUN Perak supaya tidak berat sebelah pihak. Barulah suara Melayu yang banyak di dalam dewan DUN Perak. Ini mamak juga ligat kepala otak membawa keluar segera duit rakyat Perak sebelum terguling masa PRU-13 kelak. Banyak budget negeri dikeluarkan untuk dihabiskan setahun dua kepada kroni yang suka merompak dengan alasan pembangunan Negeri Perak. Projek segera juga makin bertapak kerana senang buat duit terpijak bagi menutup mata rakyat Perak. Kalau dah sakit mata kena main dengan ini budak, jangan lupa pi buat rawatan kat klinik Zambry mamak. Atey... sayang bebenor kome yeop pada golongan kader mamak.

Umnobn serius mahu menjadi parti Islam. Begitulah ucaptama Najib kepada khalayak angguk yang pendiam. Aiyakk... ini macam boleh bikin PAS pula tenggelam. Hairan juga kerana mereka tidak mampu menukar dasar dan prinsip perjuangan dari kebangsaan kepada Islam. Bertambah kusut gaya hidup mereka yang terbuka sana-sini bikin mata jadi kelam. Mana pi keadilan, kezaliman dan ketelusan yang dituntut oleh kalam. Adakah mereka umnobn suka bermain-main atas nama Islam untuk memancing golongan melayu yang tak paham. Jika Najib mahukan umno dilihat Islam maka perlulah jadikan al Quran dan Sunnah sebagai pegangan serta sumber rujuk kepada perundangan dan pentadbiran sebuah Negara Islam.

SPRM kata secara terbuka rasuah seringgit dan berbillion sama sahaja. Malah hukumannya tetap sama. Adakah SPRM buta kerana ditutup mata oleh Najib yang gila kuasa. Rasuah berbilion tetap berbeza dari segi kesan dan impak negatifnya terhadap kerajaan, rakyat dan negara. Apa gunanya kerajaan dan rakyat perlu menanggung beban berbangkit daripada rasuah berbilion-bilion ringgit biarpun mereka yang berasuah beberapa ratus ringgit ditangkap dan disabit bersalah? Kenapa dilepaskan jerung jutaan billion merompak sehingga memberi kesan negatif terhadap ekonomi, pentadbiran dan pembangunan negara. Adakah ini menjadi kebanggan serta simbol kemajuan 1-Malaysia.

Akhirnya mereka tetap juga tua. Bawah 45 tahun boleh bertanding jadi ketua yang sebelum ni bebas tanpa mengira angka. Kalau Vietnam, Iran dan Turki bolah letak sekitar 25 hingga 30 tahun umur untuk menjadi ketua, maka Pemuda Umno ini semua tua-tua belaka. Boleh tanya KJ umur dia berapa takkan masih bawah 30 tahun mengalahkan Mukhriz dan Ali Rustam yang masih muda?. Kah... Koh... Keh... Lantak pi... hangpa jugak terkena.

3 comments:

Media Cyber berkata...

ko type guna lutut atau jari? mesti guna jari kan? dalam pakatan pun ramai jugak yang tua2... xleh pakai artikel ko neh ..

The 6th Musketers berkata...

Jaga negeri pakatan elok2..kalau tombang nanti, salahkan diri sendiri. Jangan salahkan pengundi hantu pulak (stigma murahan puak PR).

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah mereka ini ada akai tapi tak boleh pakai.

Post Haru Biru

Arkib Blog