Isnin, Oktober 05, 2009

Umnobn Berubah atau diubah

DUN Bagan Pinang merupakan kubu kuat Umno. Satu pertiga daripada pengundi di DUN tersebut merupakan pengundi pos. Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hassan hari ini enggan mengulas sama ada calon BN Tan Sri Isa Samad akan dijadikan exco kerajaan negeri itu sekiranya memenangi pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang pada 11 Oktober ini.

Isa dilantik sebagai menteri Wilayah Persekutuan tetapi meletakkan jawatan pada 2005 selepas didapati bersalah melakukan rasuah politik dalam pemilihan Umno 2004. Pergantungan itu juga menjadikan Mohamad Hassan tidak lagi mempunyai pencabar di peringkat Umno negeri, setelah menduduki kerusi Menteri besar. Niat Isa untuk kembali menjadi Menteri Besar sudah dijangka menggamit perhatian serta pergelutan kuasa dalam Umno, terutama sepanjang kempen pilihan raya kali ini.

Apakah sebuah kawasan yang pada 2004 ditawan oleh seorang calon UMNO yang tidak terkenal seperti Azman Mohammed Noor itu di celah-celah kekuatan pembangkang dan di kawasan ‘bandar tentera’ dengan hampir 5,000 undi pos sudah tidak boleh diyakini mampu dipertahankan oleh BN kecuali Isa yang diletakkan sebagai calon?

Kalahkah calon BN jika bukan Isa yang jadi calonnya? Jika itu keadaannya, nyata UMNO sudah diserang sakit. Penyakit hilang keyakinan iaitu satu sifat yang amat penting dimiliki dalam pertarungan. Ia satu isyarat menemui jalan kehancuran. Apakah kekuatan Isa sebenarnya? Jawatannya selama 23 tahun sebagai Menteri Besar dan beberapa tahun sebagai Menteri yang membolehkannya memberi kontrek kepada juak-juaknya yang menyebabkan beliau popular atau apa? Isa gagal mengekalkan jawatan Naib Presiden pemilihan parti awal tahun ini.

1 comments:

Unknown berkata...

heloo pa kabar?
ehm..bicara soal politik dhana ga bisa ngasih kritik he..he.. berubah aatu dirubah yang penting sistem kerja n kualitasnya semoga tetep eksis gitu yach...God luck for u amien...

Post Haru Biru

Arkib Blog