Ahad, Oktober 11, 2009

Umnobn Takut Jika Tertubuhnya Suruhanjaya Bebas

Saranan Penasihat Parti KeAdilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menubuhkan sebuah Suruhanjaya Bebas menyiasat aset atau harta pemimpin BN sebelum ini telah di sanggah oleh Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Ismail Sabri.

Menurut Ismail Sabri, pemimpin BN sudah mengistiharkan jumlah harta yang dimiliki mereka sejurus dilantik menjadi ADUN atau Ahli Parlimen.

"Melalui format borang yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), memang ada data yang kita perlu isi dan semua aset hendaklah diistiharkan melalui format SPRM. Tidak perlulah suruhanjaya bebas ditubuhkan kerana kita memang istihar harta."
-Datuk Seri Ismail Sabri, Ahli Majlis Tertinggi Umno

Manakala menurut Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giaw berkata kewujudan Suruhanjaya Bebas amat penting supaya keadilan berpihak kepada yang benar. Umum tahu jika Suruhanjaya Bebas ini wujud mestilah menjalankan siasatan secara adil dan transpirasi serta tidak menunjukkan berat kepada sebelah pihak.

"Sebut saja soal keadilan, sudah tentu ia tidak dapat dicapai Pakatan Rakyat kerana semua yang dikatakan Anwar, Umno lihat sebagai tidak betul. Sebab itulah Anwar mahu Suruhanjaya Bebas di wujudkan kerana beliau yakin jika tiada sujuhanjaya itu, keadilan pasti berat sebelah.
-Dr Tan Seng Giaw, Naib Pengerusi Kebangsaan DAP

Gesaan Anwar yang mahu semua pepimpin Umnobn turut disiasat berikutan memiliki kekayaan melampau adalah gesaan yang wajar dilakukan.

"Ini baru dinamakan keadilan bila semua pemimpin disiasat. Ini tidak, bila berlakunya dakwaan, pihak berkenaan hanya menyiasat individu yang tidak bersama BN."
-Mustaffa Kamil Ayub, Presiden PKR

(Moral: Kenyataan Ismail Sabri menunjukkan ketakutan beliau dan seluruh Adun umno jika wujudnya suruhanjaya bebas ini. Walaupun sebelum menjadi ADUN telah mereka istiharkan harta, maka tidak semestinya mereka takut untuk istiharkan setelah menjadi ADUN dan Ahli Parlimen. Kenyataan ini juga dilihat seperti cuba menyembunyikan sesuatu yang rakyat tidak tahu.... Bila dah jadi ADUN dah tentu banyak projek dan pitih masyukk. itu yang mereka takutkan sebenarnya)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog