Isnin, Disember 14, 2009

Melayu Tidak Buta IT Lagi, Malahan Mendahului Teknologi

Catatan Sental: Internet sememangnya telah mengubah pemikiran manusia di seluruh dunia dan Malaysia terkena tempiasnya. Lebih-lebih lagi remaja masakini yang dok gian dengan laman sesawang seperti facebook, youtube, Multiply, Blogspot, Wordpress dan macam-macam ada. Begitu berpengaruh laman maya ini kerana sifatnya yang dapat melangkaui sempadan negara hanya dengan klik-klok aje. Ia sukar disekat (jika kerajaan buta IT), ditapis dan dihalang tidak seperti media cetak lain. Maka dengan itu, bahan-bahan lucah dengan begitu mudah memasuki negara yang selama ini dapat dihalang kemasukannya. Malahan terdapat juga golongan melayu ini berani muatnaik gambar-gambar dan video-video tak potong asmara mereka menjadi tontonan dan sesetengahnya dijual kepada umum.

Selain internet pengaruh media cetak dan elektronik merupakan salah satu penyebab berlakunya gejala-gejala sosial. Melalui siaran-siaran radio TV dan tayangan video, remaja mudah terdedah kepada gejala yang tidak sihat seperti unsur-unsur ganas dan luar, budaya barat, budaya dadah, tahayul dan seks bebas. Dengan wujudnya suasana sekeliling yang semakin rosak dan iman yang tipis, para remaja mudah terdorong untuk mencuba aksi-aksi ganas dan adegan-adegan yang berahi yang telah mereka tonton melalui TV atau video lucah yang berleluasa di pasaran. Akibatnya.. ada akai pikiaq lah sendiri...

(Moral: Sudah potong ka.. untuk perkhidmatan lebih pantas... kah..kah..kah. Web tok arab tak boleh masuk perkataan porno, sex, boob dan lain-lain sebab kena blok. Tetapi bila taip Melayu boleh beratur anak-anak melayu punya aksi. kah.. koh.. keh...)

1 comments:

:: hayati :: berkata...

memg lemah gak iman ngn internet internot nih...kah koh keh <---sori tiru gelak awk..hehe

Post Haru Biru

Arkib Blog