Isnin, Januari 18, 2010

Perak: Permata Masih Dimeja Hakim Umno


Semalam.. Tengah aku melangut memerhatikan bintang dari tingkap rumah klasik bapa aku, teringat pula lagu yang pernah dinyanyikan oleh anak saudara jiran sebelah rumah suatu masa dahulu. Walaupun kehadirannya bersama keluarga hanya untuk menziarahi atuknya, namun budak ini mampu bergaul dan pandai mencari kawan. Dia tidak kekok dengan loghat kawan-kawan sekitarnya. Malah dia pernah mengajar lagu ini kepada kawan-kawan yang dikenalinya. Lancar dan jelas sebutannya... itu cerita zaman kanak-kanak yang tidak bermain api.. heh..heh.

Perak Darul Ridzuan
Negeri indah permai
Penduduknya hidup aman damai
Dinaungi keadilan sultan

Kuala Kangsar Bandar Diraja
Iskandariah istana ternama
Tempat bersemayam Baginda Paduka Seri
Menjadi lambang tunggak negeri...

Namun lambang tunggak negeri telah dimain oleh grombolan umnobn yang rakus mahukan kuasa. Dahulu ramai rakyat yang tak ambil kisah dengan perlembagaan. Namun setelah pilihan seluruh rakyat Perak dicabul sewenang-wenangnya oleh grombolan ini demi kepentingan nafsu politik mereka, rakyat kembali membuka mata keatas perlembagaan yang telah diperkosa.

Hairan juga bila ketua hakim baru sekarang membuka mulut menyelar segelintir peguam bela, timbalan pendakwaraya serta hakim yang sengaja melengah-lengahkan perbicaraan sesuatu kes?. Apa kejadahnya baru lar ni nak tegoq. Takkan nak tutup lobang bahawa para hakim dan pendakwaraya sudah kena mandram oleh 1 kepala pemerintah.

Di Perak kes hampir mencecah berbulan-bulan, Takkan sampai 5 hakim tetapi masih ragu-ragu untuk mengumumkan siapakah MB Perak yang sah. Sepatutnya pada hari yang berkenaan keputusan sudah diumumkan. Bila dah ambil masa yang lama maka setiap keputusan para hakim akan dipertikaikan oleh rakyat. Wooitt.. hangpa sengaja peram ekk.. yang dicelah tu dah menetas ke belom... kah.. kah.. koh. Kota Siputeh bagaimana pula.. peram juga ka.

(Moral: Dalam dok mengejar glokalisasi setanding negara maju samada dari peradaban, kecekapan, kepolisian, teknologi, kenaikan harga barang sehinggalah perlancongan (Sehingga disita roda eyes of malaysia), hangpa masih terlupa bahawa perundangan malaysia masih ditahap kelas tiga. Apa kelas kalau pemilihan hakim sendiri ditentukan oleh pemerintah yang mementingkan agenda politik sehingga menjadi tanda tanya setiap kes yang dihakimi. Korek..korek..lubang hidung masih tidak didakwa walaupun terang-terang dia dok korek..korek lubang yang luas tu. Kah..kah..kah..)

4 comments:

abu muaz berkata...

Keputusan sudah ada tuu.... tunggu duk bincang lagi. Mana yang akan untung dan mana yang akan rugi, biasalah tuan.

zack berkata...

Dengar khabar angin keputusan mahkamah menyebelahi nizar. Tapi mereka masih mahu mendapat persetujuan Najib. Tak ada harapan lah. Bersabar dan tunggu PRU 13.

Atas Pagar berkata...

Nizar kau jangan mimpi nak memerintah negeri perak. Zambry lagi bagus dari kau.

budak kampung online berkata...

abu muaz, hakim kena tenyeh.. he..he..

zack, khabar angin adalah provokasi. tunggu ajelah.

atas pagar, hang tau ka zambry tu memerintah perak secara haram. nizar belum letak jawatan lagi. ada baca ka???. awat hang duduk atas pagar. macam ayam kah..kah..kah.

Post Haru Biru

Arkib Blog