Selasa, Januari 19, 2010

Bakar Gereja: Polis Salah Tangkap, Penjenayah Sebenar Masih Bebas


Catatan Sental: Bila rakyat biasa tersalah kata, hangpa tangkap ikut suka. Begitulah terjadi kepada pelajar Akademi Seni Budaya dan Warisan (Aswara) yang dihadapkan di Mahkamah Sesyen Jumaat lalu. Hangpa pihak polis boleh kata.. Awat gatai sangat menulis ayat yang boleh menggugat keselamatan orang lain. Nah sekarang terimalah habuannya. Cerdik betui hangpa nooo. Tak sia-sia hangpa belajaq di Pulafool.

Walaupun pelajar itu sudah mengaku hanya main-main, tetapi hangpa anggota polis buat dia seperti seorang penjenayah besaq. Siap gari mengalahkan Bentung Kali, Azilah Hadri, Koperal Sirul Azhar dan Razak Baginda kesalahannya. Kalau hangpa anggota polis cerdik kenapa tak siasat dahulu sebelum menggari beliau. Hangpa buat dia seperti dialah orangnya yang membakar gereja. Walhal terang-terang hangpa dah tahu siapa yang sebenarnya melakukan jenayah itu. Mengapa hangpa tak pi tangkap. Kalau dok tunggu laporan dari SB yang merisik, awat pelajar ini hangpa tak risik?.

Akai letak kat mana.. kat kepala lutut musa hasan kah?. Habih awat hangpa tak heret pendemo kalimah Allah yang berdemo di masjid Shah Alam. Dia terang terang cakap 'Bakar Gereja, Bakar Gereja'. Malahan laungannya disaksikan oleh semua pendemo disitu. Apa bezanya tulisan dengan laungan... sama kan ianya tetap menggugat keselamatan orang lain. Aku harap ada undang-undang yang boleh menyaman PDRM. Sapa-sapa lawyar yang baik hati tolonglah mamat nih. Kalau taknak tolong pun, hangpa lawyer cuba bagi tip dan info bagaimana nak lawan.

Aku bukan membela pelajar itu. Sebagai rakyat biasa, aku nampak anggota polis terlalu 'over acting' dalam menangkap pesalah. Depa ni semberono tangkap bawa kebalai lepastu baru soal. Apa ke jadah menangkap orang dengan cara sebegini. Kalau kenal pegawai operasi senang-senang aje 'kawteam'. Kau keluar ikut pintu ni sebelum orang lain nampak. Malam ni cerita di kedai kopi tempat biasa... hampehhh.

Hangpa anggota polis buat kerja senang. Bila hangpa dapat tugasan dari kepala ada 'Operasi' katanya di sekian tempat. Hangpa pakat main sauk aje bila sampai. Yang tak bersalah pun ikut sekali ke balai. Lepastu hangpa buat soal-siasat siap ugut dan marah jerkah. Hangpa ambil gambar seperti seorang yang melakukan jenayah berat untuk direkodkan. Hangpa biarkan yang tak bersalah tidoq dalam lokap jika tak dak penjamin dan tunggulah sampai hari naik mahkamah untuk mengatakan 'saya tidak bersalah'.. lepas tu barulah hangpa lepas. Kepala hotak hangpa. Bila balik rumah jiran-jiran semua jeling sumbang walaupun tak bersalah. Nak aje aku kata P#k#M#K...

Betoi apa yang Raja Petra luahkan dalam kenyataannya disini. Kalau kepala polis bekerja tak profesional maka keseluruhan anggota polis akan ikut macam kepala ketuanya. Begitu juga dengan rasuah yang melibatkan anggota polis. Kalau ketua makan dalam kawah, anggota pangkat kecik akan makan dalam mangkuk. Mangkuk pun jadilah. Janji dapat makan... mangkuk hayun betui lah depa ni.

(Moral: Jika Musa Hasan mahu agensinya di-respect oleh rakyat, beliau harus lebih cerdik dari Raja Petra. Jika Hishamuddin mahu kementeriannya mendapat kepercayaan rakyat, beliau harus letak jawatan kerana suka mengugut guna ISA dan beliau gagal menyelesaikan isu yang kecil ini. Jika Ghani Patail anak jantan.. bagi lah bahan bukti sodomi sifool kepada Lawyer Anwar Ibrahim.. he..he. Cuba goyang sikit ulahuk.. masih ada bunyi lagi kling..kleng..klong.. klengtonggg.. kah.. kah..koh..)

7 comments:

Tanpa Nama berkata...

Tuan blog. Usahlah menghina pihak polis. Mereka hanya menjalankan tugas dan mengikut prosidur yang telah digariskan. Harap Maklum.

Unknown berkata...

Salam kunjung balas

Terima kasih kerana menziarahi blog mountdweller dan sudi menjadi follower.

Memang itulah selalunya sikap Polis. Kerja ambil mudah. Hantam kromo. Prosidur memang ada tetapi berapa peratus yang ikut?

Itu sebab bila dah pencen bali kampung siapa pun tak peduli.

zack berkata...

Tanpa nama kenapa lu tarak nama. Polis memang suka buat provokasi. Lu tengok perhimpunan aman mahasiswa hari tu. Polis juga yang buat kecoh. Ada baca ka.

daun kesum berkata...

salam,.,.

tbaca jgk pasal bnda ni kt paper tadi,.
yg mnulis kt fb tu pon saru hal,.
yg g tngkap tu pon satu hal,.,

Unknown berkata...

Tanpa Nama, zack tolong jawabkan. Aku tambah.. anak siapa dia ni... he..he

mountweller, lawatan anda dilau-alukan

zack, biasa.. taktik depa. kalau perhimpunan tu tak dak provokasi. polis tak dak point nak dakwa mahasiswa tersebut.

cikTi, macam-macam hal boleh berlaku.

Unknown berkata...

WOI MANGKUK BUDAK KG ONLINE
MANA KO TAHU DIAORANG SALAH TANGKAP
KO ADA DISANA KE, MASA DI TEMPAT KEJADIAN?
AMACAM KALAU RUMAH KO PLAK YANG TERBAKAR?
SILAP2 AYAM HUTAN PUN KO TANGKAP ,BUDAK KG ONLINE HOI.....

CAKAP MEMANG CANTIK
RELAKS LAAA........
KO TAHU TAK KO BOLEH TIDUR DENGAN AMAN KERANA POLIS,
KO TAHU TAK KO BOLEH GI SHOPPING PUN KERANA POLIS,
KO TAHU TAK MASA KO TIDUR POLIS BERJAGA,
SOAL DEPA NAK LEPAS KE,DEPA NAK TANGKAP KE?
AWAT HANG YANG PI TANGKAP KE?
AWAT HANG YANG PI SIASAT KE?
ADA AKAI KA?BUDAK KG ONLINE

HANG CUBA PIKIR TENGOK KALAU RUMAH HANG SENDIRI KENA BAKAR DAN POLIS BUAT DONO JER,HAA APA MACAM?
HANG CUBA FIKIR TENGOK,WAKTU HANG TENGAH TIDUR ADA TAK PEROMPAK LETAKKAN PISTOL KAT KEPALA HANG,BUDAK KG ONLINE?

SEDARLAH WAHAI SAUDARA DAN SAUDARIKU PENGORBANAN POLIS AMAT BESAR DI DALAM NEGERA INI,TAKKANLAH KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA.

APA MACAM KALU UMAH HANG KENA PECAH?HANG ADA MASALAH,HANG NAK MENGADU KAT SAPA?
POLIS JUGAK KAN.TAKKAN HANG NAK WAT REPOT KAT BOMBA ATAU HOSPITAL KOT,NANTI ORANG KATA HANG NI GILA.AKU HARAP BENDA NI KENA ATAS BATANG HIDUNG HANG SENDIRI BUDAK KG ONLINE.

CAKAP MEMANG CANTIK,LU FIKIRLAH SENDIRI
KALAU UPIN DAN IPIN PUN JAWAB BETUL,BETUL,BETUL

MEMANG BETUL DULU AKU PUN TAK SUKA POLIS BILA KENA SAMAN DULU.AKU SIAP MENYUMPAH LAGI.TAPI PAKCIK JIRAN SEBELAH UMAH AKU YANG KERJA POLISLAH YANG PERNAH SELAMATKAN AKU WAKTU AKU HAMPIR-HAMPIR LEMAS DULU.(DENGAN IZIN ALLAH JUGA).SYABAS KEPADA POLIS,TENTERA DAN PASUKAN KESELAMATAN YANG LAIN KERANA SAMA-SAMA BERGANDING BAHU.

MESEJ UNTUK SEMUA
POLIS TELAH BANYAK BERBAKTI KEPADA ANDA SEMUA TANPA ANDA SEDARI DAN TIDAK PERNAH HARAPKAN APA-APA BALASAN DARI KORANG PUN.

LU PIKIRLAH SENDIRI
LU AKAN RASA APA YANG WA SUDAH RASA
LU JGN SILAP DAN MUDAH MELABELKAN ORANG LAIN TANPA BERADA DI ON THE GROUND
OK LAH WA CAU DULU.

Tanpa Nama berkata...

apa sdah jadi skrg ni

Post Haru Biru

Arkib Blog