Sabtu, Mac 13, 2010

Antara NGOk-NGOk Dan Mesin Mengkuda Menyebabkan Imej Umnobn Semakin Buruk


Catatan Sental: Perlu baca sampai habis. Percubaan demi percubaan dilakukan oleh grombolan umnobn yang desperado mahu merampas kembali negeri Selangor. Terkini Kementerian Belia dan Sukan cuba membiayai hampir 70 pertubuhan bukan kerajaan NGO untuk menabur fitnah di samping mempertikai setiap dasar dan kenyataan kerajaan negeri serta pemimpin Pakatan Rakyat. Cerita NGOk upahan boleh baca disini.

Grombolan umnobn semakin gusar kerana cubaan pertama mereka mengkuda SPRM bagi menjerat Adun Pakatan Rakyat (PR) Selangor supaya rebah tidak menjadi. Malah tindakan umnobn ini memalukan imej suruhanjaya itu sendiri yang sepatutnya bergerak bebas tanpa ada unsur politik.

Oleh kerana politik umnobn yang busuk dan suka mengkuda, kini SPRM pula terpaksa mengeluarkan 'budget' untuk membersihkan imejnya dengan terbitan iklan diakhbar-akhbar utama. Malah 'budjet' juga dikeluarkan bagi memasang CCTV sekitar bilik soal-siasat SPRM setelah ada saksi yang mati.

Lucu juga kelaku umnobn ini. Semasa hangpa memerintah negeri Selangor, hangpa leka dengan kekayaan bumi Selangor sebagai negeri termaju dengan hasil yang melimpah ruah. Hangpa joli sana-sini sampai ke Disneyland tanpa menghiraukan rakyat marhaen yang meronta. Lar ni hangpa sudah terasa kerana tidak dapat lagi meneruskan gaya hidup mewah seperti sebelumnya.

Memandangkan pemerintahan PR semakin hari diterima oleh rakyat, maka telah wujud arahan demi arahan dari pihak atasan pemerintah umnobn untuk memantau dan menekan kesemua pemimpin tertinggi PR dengan mengkuda agensi polis.

Kini kredibiliti agensi berkenaan juga punah kerana kerakusan kuasa politik umnobn. Mereka ini diberi arahan untuk memantau setiap ceramah PR daripada memantau jenayah yang semakin berleluasa. 'Task' mereka hanya satu iaitu gagalkan langkah Anwar Ibrahim menawan Putrajaya.

Malah bukan setakat itu sahaja, bila ahli PKR cuba mengedar risalah kebenaran fakta liwat kepada umum, dengan pantas pihak berkuasa menangkap mereka. Lihat pula apa yang terjadi kepada Exco Pas Mazlan Aliman yang cuba mempertahan hak-hak peneroka Felda. Kesudahannya terpaksa bermalam di lokap dan menerima ugutan dari memasuki seluruh kawasan Tanah Rancangan Felda walaupun beliau merupakan anak jati peneroka.

Usaha umnobn tidak habis begitu sahaja. Media cetak dan elektronik pro umno bebas melaporkan kepada umum walaupun sentiasa tersalah Fakta. Setiap penjuru digunakan untuk mematahkan kemaraan PR.

Namun rakyat kini semakin celik untuk menilai hal politik rasuah, politik mengkuda dan politik ugutan. Mampukah segala usaha grobolan umnobn ini menarik kembali sokongan rakyat yang dah mual terhadap pemerintahan regim mereka?

Walaupun asakan mereka ini menjadi satu tekanan kepada PR, namun dengan kesepakatan yang ada diantara PAS, PKR & DAP serta sokongan rakyat yang tidak berbelah bahagi mampu menumbangkan umnobn yang dahulunya melaungkan hanya Umno saja yang mampu memerintah negara ini. Mana yang hangpa pilih, Parti yang busuk dan kena perli dengan Ketua Audit Negara atau Parti yang kena puji?

Itulah politik grombolan umnobn. Bila dah terasa semakin buruk dan busuk yang berpunca dari keangkuhan sendiri, kini mereka sanggup mengeluarkan belanja yang banyak bagi memulihkan imej mereka. Kenapa semasa belum busuk, hangpa tak jaga dengan elok. Lar ni kalut pula nak merawat kesan busuk tersebut. Dah lar tu siap boleh ambil pula buah busuk dari PKR. Piang tol-lah.

Sepatutnya Jamil Khir wujudkan 'team' penceramah mengenai hal-ehwal agama islam. Dan gerakkan mereka ini disetiap jabatan kerajaan untuk memberi ceramah agama. Setiap pekerja agensi kerajaan perlu meluangkan masa satu jam WAJIB untuk datang dengar ceramah agama tersebut. Buatlah tiga kali seminggu ka atau dua kali seminggu. Pegawai besar pun Wajib kena turun.

Yang penting 'basuh' pegawai-pegawai muda yang dok dalam agensi Polis. Usahlah dok buang masa di pub dan disco serta saja-saja pi tahan mat indon untuk minta wang. kah..kah..kah.. Oh.. ada satu lagi, gaji kakitangan kerajaan perlu dinaikkan juga supaya mampu berbelanja selaras dengan ekonomi berpendapatan tinggi. kweng-kweng..

Apakah penubuhan NGOk-NGOk yang banyak itu adalah untuk menarik lebih ramai rakyat selangor menyertai parti karat umnobn?. Kalau ya... adalah amat malang sekali kerana mereka ini diajar oleh umnobn cara bagaimana menyebarkan fitnah. Lebih baik NGOk-NGOk ini berdakwah bagi mengurangkan gejala sosial yang semakin menaik rankingnya. Dapat juga faedahnya diakhirat kelak.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog