Isnin, April 19, 2010

Zaid dan Super Impose Botol Arak

Wa tak nak sentuh isu pasal Zaid dan Arak. Sebab dia pun dah membuat kenyataan. Itu semua waktu muda-muda dulu ketika beliau dalam UMNO BN. Dan beliau pun sudah insaf. Ok itu hal dia dengan penciptanya. Kalau lihat sikapnya memang jujur kerana mengaku kesilapan lalu. Buat ahlil umnobn yang dok teguk arak tu jangan tak sedar lagi. Taobat segera.

Tapi hari ini Wa nak usik sikit pasal Gambar super impose yang dibuat oleh pencacai umnobn bagi memburukkan imej Zaid. Perlu diteliti...

1- Warna kulit muka dan tangan - jelas mamat yang retouch gambar ini masih tidak memahami bagaimana nak adjust colour balance.

2- Bibir zaid dan pangkal botol arak - Awat tak masuk betul botol tu dalam mulut Zaid. Ko malas nak touch-up kasi detail sikit ka..

3- Posisi kepala dan badan - Ini nampak macam tak propotion. Adakah beliau cacat. Wooit artis ko kena study man figure untuk mendapatkan hasil yang menarik dalam kerja seni kau.

4- Helaian rambut - Ini paling penting untuk melihat ketulinan gambar. Ramai photoshop retoucher akan gagal dalam bab ini. Disini rambut Zaid tidak menampakkan ketulinan helaiannya. Mungkin mamat retoucher ini tak tahu menggunakan teknik 'green channel'.

5- Bayang atau Pengcahayaan - Ini penting ni. Kalau korang photographer Professional, bab ini yang paling susah. Walaupun simple bunyinya.. eleh bayang je.. namun mampu mengwujudkan mood dalam hasil kerja supaya objek tidak kelihatan mendatar (Flat).

Dan yang penting wa nak cakap pada mamat yang buat retouching pada gambar ini. Anda adalah manusia yang BANGANG kerana TIDAK PANDAI MEMBUAT SUPER IMPOSE YANG BERKUALITI. Kalau nak buat kerja seni biarlah tip top dan tidak boleh diragui lagi.





1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Good point, though sometimes it's hard to arrive to definite conclusions

Post Haru Biru

Arkib Blog