Isnin, Mei 09, 2011

Ekslusif: 'Kristian Agama Rasmi' Fitnah Utusan Dan Umno Untuk Melaga-lagakan Keharmonian Rakyat


Kenyataan Media:


"PAKATAN RAKYAT MEMPERKASA ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA MALAYSIA"

Parti Islam SeMalaysia (PAS) dengan ini ingin mempertegaskan bahawa kami bersama-sama dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat telah meletakkan asas yang sama dalam menerajui politik negara sebagaimana yang telah dipersetujui dalam Konvensyen Pakatan Rakyat Shah Alam (2009) dan diperkukuhkan menerusi Konvensyen Pakatan Rakyat Pulau Pinang (2010) iaitu akan terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini. Tekad ini adalah suatu ikrar yang terpahat dalam polisi bersama Pakatan Rakyat.

Oleh yang demikian hirup pikuk yang di lemparkan oleh media tertentu bertujuan untuk membakar semangat rakyat terutamanya di kalangan orang melayu beragama Islam, bahawa Malaysia akan menuju ke arah negara Kristian adalah suatu pemberitaan yang sangat tidak beramanah.

Kegagalan mempertahankan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara ini adalah berpunca dari kealpaan dan kelemahan pimpinan UMNO yang telah diberi amanah memerintah negara selama lebih dari 50 tahun ini. Merekalah yang sebenarnya gagal memperkasakan Islam sebagai agama persekutuan, sehingga gagal menyediakan kefahaman Islam yang sebenar kepada rakyat, melemahkan jati diri orang melayu beragama Islam, dan seterusnya menghadapi kecelaruan sakhsiah dan bencana akidah yang tidak mampu untuk menguatkan orang melayu beragama Islam dalam negara kita ini.

Apa lagi yang boleh diharapkan dari UMNO, kerana mereka juga gagal memberikan kefahaman Islam sebenar dan seterusnya gagal menunjukkan contoh Islam yang unggul kepada rakan mereka MCA dalam Barisan Nasional. Hasilnya kita dapat lihat sendiri bagaimana pendirian dan kenyataan politik pimpinan MCA ini semakin hari semakin hanyut dan menampakkan kecelaruan dalam memahami Islam sebagai agama rasmi negara kita ini.

Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden
Parti Islam SeMalaysia (PAS)


Pakatan junjung Islam sebagai agama rasmi – Anwar

Pada 8hb September 2008, Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku Presiden PAS, Sdr Lim Kit Siang dan saya sendiri telah mengeluarkan satu kenyataan akhbar bersama menegaskan Pakatan Rakyat menjunjung prinsip asas Perlembagan Persekutuan, antaranya adalah seperti yang termaktub dalam Perkara 3 iaitu Islam Sebagai Agama Persekutuan.

Persetujuan bersama ini tidak pernah berubah malah menjadi asas kepada Pakatan Rakyat menggarap sebarang kebijakan seumpama Dasar Bersama Pakatan Rakyat dan Buku Jingga.

Namun hari ini, pimpinan Umno melalui suaranya iaitu Utusan Malaysia sanggup merendahkan martabat dan maruah sehingga sanggup menabur fitnah dengan memintal kononnya Pakatan Rakyat mahu mewujudkan sebuah negara Kristian serta menjadikan Kristian sebagai agama rasmi.

Saya mengecam pimpinan Umno dan akhbar Utusan kerana cuba mengapi apikan sentimen perkauman sempit dan agama. Kini jelas ada antara pimpinan Umno percaya politik fitnah dengan meniupkan api perkauman sempit dan agama ini akan mengekalkan kekuasaan mereka.

Saya yakin bagi pimpinan Umno sekarang ini, apa yang ditakutkan adalah kehilangan kuasa kepada Pakatan Rakyat dan kerana itu mereka tidak menghiraukan sekiranya fitnah yang dipintal menjejaskan keharmonian di negara ini.

Hakikatnya rakyat tidak mudah diperbodohkan dengan fitnah serta propaganda yang melampau. Mereka kini sedar Umno sanggup berbuat apa sahaja hatta menghancurkan negara ini demi untuk terus kekal berkuasa.

Rakyat Malaysia mampu menilai bahawa Pakatan Rakyat berusaha keras membawa kemakmuran ekonomi dan juga memastikan keharmonian antara kaum yang berasaskan rasa saling hormat menghormati tidak terjejas.


Dakwaan Kristian agama rasmi politik jahat dan bahaya – Guan Eng

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini menyifatkan laporan muka depan Utusan mendakwa DAP mahu menjadikan Kristian agama rasmi sebagai permainan politik yang jahat danmerbahaya.

“Ini memang satu permainan politik yang jahat dan bahaya. Mereka sanggup lakukan apa sahaja untuk dapatkan undi. Merekalah anasir yang yang paling jahat dan bahaya di Malaysia sekarang ini,” kata Lim Guan Eng dalam sidang media beliau pagi ini.

Akhbar Utusan Malaysia hari ini menyiarkan dakwaan kononnya Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi menganjurkan satu pertemuan paderi Kristian yang membincangkan agenda menjadikan Kristian agama rasmi Persekutuan.

Menurut Guan Eng, laporan Utusan itu tidak berkredibiliti kerana ia bersifat spekulasi dan datangnya daripada sumber yang kabur dan tidak boleh dipercayai.

“Perkara ini siapa pun tak akan percaya tapi ia akan dipermainkan. Mereka tak ada bukti dan ia diambil dari blog. Blog mana dan individu mana yang membuat tuduhan itu tidak pula diambil peduli,” kata Guan Eng.

Justeru, satu laporan polis akan dibuat DAP bagi mengekang perkara yang lebih buruk daripada berlaku.

Menurut Guan Eng lagi, sebagai rakan dalam Pakatan Rakyat DAP sejak dahulu sememangnya sentiasa mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.

“Kita dah banyak kali tekankan Islam agama rasmi Malaysia. Kita tidak pernah pertikai perkara ini. Kita tidak pernah desak minta Malaysia jadi negara Kristian, negara Hindu atau pun apa-apa gama lain,” kata Guan Eng.

Pada masa yang sama, kata Guan Eng, Utusan tidak pula menyiarkan laporan yang akan memburukkan nama Barisan Nasional walau pun peristiwa yang berlaku itu menjejaskan keharmonian kaum dan beragama.

“Mereka tidak siarkan Gerakan menghentam kerajaan Pulau Pinang kerana kita bagi lebih peruntukan untuk hal ehwal Islam. Kalau dia adil, dia akan siarkan Gerakan hentam kerajaan negeri Pulau Pinang. Mintalah orang Cina buat demo depan pejabat Gerakan. Mereka tak akan buat,” kata Guan Eng.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog