Jumaat, Jun 26, 2009

> BARANG ITALI @ BUATAN GOMBAK


Dalam ekonomi dunia yang sedang merundum ini. Kebanyakkan pengguna lebih berhati-hati bila berbelanja. Mereka lebih suka menyimpan dari memberi benda-benda tak berfaedah dan tidak berkualiti. Adakah kempen Ekspo Mega Beli Barangan Malaysia akan berjaya dan mecapai matlamat yang dikehendaki oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan) yang menyatakan pengguna merupakan penyumbang utama kepada permintaan domestik melalui perbelanjaan harian.


Kata menteri pelajaran pula kempen beli barangan tempatan menawarkan harga berpatutan kepada pengguna dan keadaan itu memberikan keuntungan kepada pengguna dan pengusaha kerana mereka saling memenuhi keperluan masing-masing. Tak payah terangkan lah orang semua dah tahu... hang dok diam-diam jaga PPSMI dan 10 matapelajaran serta wajib english tuh.

"Kerajaan juga akan mendapat kebaikannya apabila kitaran ekonomi dapat bergerak dengan lebih baik untuk menjana pertumbuhan yang lebih produktif. Perkembangan teknologi di negara kita kini sudah setaraf dengan negara luar, jadi tidak mustahil bagi produk kita untuk mempunyai kualiti yang setanding atau mungkin lebih baik daripada produk antarabangsa. Sikap inilah yang perlu ada pada setiap rakyat Malaysia. Kita seharusnya membuang sikap prejudis terhadap barangan kita."
-Tan Sri Muhyiddin Yassin

Imbasan:
Kegagalan projek usaha sama Proton Holdings Berhad (Proton) dengan Goldstar Heavy Industrial Co. Ltd (Goldstar), Dongguan, China, mengakibatkan Proton kerugian kira-kira AS$5.78 juta. Kerugian itu juga merangkumi modal pusingan dalam syarikat usaha sama berkenaan.

"Kontrak usaha sama tersebut dengan jelas memperuntukkan bahawa semua pertikaian haruslah dirujuk kepada timbang tara. Oleh itu, selaras dengan Perjanjian Timbang Tara bertarikh 6 Julai 2007, Proton Automobiles (China) Ltd (PAC) telah memulakan prosiding timbang tara terhadap Goldstar di Singapura. Ia merupakan pelanggaran langsung peruntukan dalam Perjanjian Timbang Tara serta injunksi antisaman yang diperoleh oleh PAC di Mahkamah Tinggi, Singapura."
- Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri

(Moral: Adakah kualiti produk proton ini menyebabkan usahasama ini tidak berhasil.. ataupun... ceo dia yang tak ......?)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog