Isnin, Jun 29, 2009

> JANGAN MOMBUTO.. KOJO

Kerajaan Mesti Serius
Menangani dan mengatasi Masaalah Pengangguran


1. December tahun lepas , Pengarah Eksekutif Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia [ MIER ] telah menegaskan bagaimana Kadar pengangguran tahun depan [ 2009 ] mungkin meningkat kepada 4.5 peratus berbanding kira-kira 3.5 peratus tahun ini [ 2008 ]akibat kelembapan ekonomi dunia sekarang .

2. Pengarah eksekutifnya Dr Mohamed Ariff Abdul Kareem berkata, dalam suku ketiga tahun ini [ 2008 ] , rakyat Malaysia yang menganggur berjumlah 12,000 orang.

3. Semalam Timbalan Menteri Sumber Manusia Senator Maznah Mazlan mendedahkan 30,111 pekerja diberhentikan . [ samaada diberhentikan atau pemberhentian biasa dan berhenti secara sukarela ]

4. Kadar pekerja yang diberhentikan kerja ini dibimbangi akan menyumbang kepada kadar pengangguran di kalangan rakyat negara kita . Tambahan pula 75% dari mereka yang kehilangan kerja itu adalah terdiri dari kalangan rakyat Malaysia sebagaimana yang ditegaskan oleh Timbalan Menteri Sumber Manusia .

5. Peningkatan kadar pengangguran di dalam negara kita antara punca yang menyebabkan kadar jenayah dan gejala sosial meningkat secara drastik . Perkembangan ini meletakkan rakyat dalam keadaan tidak aman dan bimbang keselamatan harta benda dan nyawa mereka serta ahli keluarga .

Episode Sebuah Perjuangan: Atasi kadar Pengganguran

1 comments:

BUJANG SUSAH berkata...

sokong....!!!!!!!!!!!!!

Post Haru Biru

Arkib Blog