Khamis, Jun 11, 2009

> RUNDING, REPUT DAN REBAH

Kisah keruntuhan bumbung stadium Sultan Mizan Zainal Abidin tempoh hari adalah sangat memalukan kerajaan negeri dan persekutuan. Hari ini masih lagi kita dok dengaq ada lagi bangunan baru yang reput di semenanjung mahupun Sabah / Sarawak. Ini semua terjadi disebabkan pemimpin umnobn dok pikiaq bagaimana nak samun duit negara yang sangat terlalu banyak nih. Pikiaq-punya pikiag.... ok kita bina banggunan yang canggih di tempat kita dengan alasan kepada rakyat, ini adalah projek pembanggunan dari umnobn untuk kesenangan rakyat. Maka dipilihlah para kontraktor yang boleh memberikan percent kepada mereka. Apabila dah setuju dengan tawaran, kos dan percent, maka pakat dok binalah banggunan dicadangkan. Tup.. tap.. dah buat setengah jalan harga barang binaan melambung naik. Adeehhh... dah lari budget.... maka kontraktor pun pi jumpa menteri lama nak minta injection sikit, sebab budget dah diagihkan ke menteri lama tersebut sebelumnya. Bila menteri lama tahu cepat-cepat buat pandang ke lain dan cuba melarikan diri dengan berbagai alasan yang pelik-pelik. (menteri pi meeting kat sini-sinun... pehhh.. sebelum ni banyak masa pulak dok cokeng kat kerusi empuk tu. La ni jadi rajin buatan lak). Tunggu-punya tunggu... tak dapat jugak. Dateline kena kejar. Kontraktor pun nekad buatlah apa yang patut asal siap. Menteri lama bukannya tahu...!!!.

Bila siap mengikut tarikh yang ditetapkan. Menteri lama pun kembang lubang hidung macam serombong kapal. Pakat duduklah rakyat di banggunan baru tu... best, cun, selesa, imej baharu, baguih kerajaan umnobn nih... pembanggunan untuk rakyat. Tiba-tiba Kadaboom ... runtuh...Kreekk..krekk... retak.... tak sampai empat tahun semua jahanam. Kena kat batang hidung Menteri baharu. Dengan pantas dia bersuara... bersungguh-sungguh untuk mencari punca yang menyebabkan ia runtuh dan melantik satu kumpulan penyiasatan sendiri, professional dari luar negeri. Suruh SPRM menjalankan siasatan jika ada rasuah dalam pembinaan banggunan tersebut yang melibatkan Menteri lama dan pegawai kerajaan. Rakyat pun berkata baguih jugak menteri baharu ni. Setelah beberapa minggu berlalu tub-tap keluaq pula kenyataan “Tidak ada jawatankuasa (penyiasat) bagi pihak negeri, sebagaimana dinasihatkan oleh Timbalan Perdana Menteri, adalah terbaik sekiranya hanya satu jawatankuasa yang menyiasat perkara tersebut”. SPRM pun dok buat kerja lambat macam kura-kura. Penghuni pun jadi bengong dan tak sedaq tahap keselamatan bangunan-bangunan kerajaan yang sering digunakan oleh mereka. Hanya menunggu masa rebah.

(Moral: Jika penghuni dibanggunan kerajaan berurat dawai, bertulang besi, berkulit titanium maka duduklah di situ dan bekerja macam biasa. Bagi rakyat yang selalu keluaq masuk dari banggunan berkualiti rendah harap-harap tiada kecelakaan berlaku)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog