Khamis, Jun 11, 2009

> MENGENALI JAWI



Pensyarah Fakulti Teknologi dan Sains Informasi Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) Noor Azli Mohamed Masrop (tengah) menunjukkan sijil penghargaan yang diterimanya apabila berjaya menghasilkan permainan komputer berasaskan tulisan Jawi yang dinamakan 'My Jawi Games' kepada Rektor KUIS Datuk Mohd Adanan Isman (kanan) dan Dekan fakulti itu, Che Wan Shamsul Bahri Che Wan Ahmad ketika ditemui BERNAMA di Bandar Seri Putra di sini, baru-baru ini.
-BERNAMA, -Foto: Mudanoran Mohamad

Cerita 50 tahun lalu: Dulu pemimpin kami dan rakyat memang pandai membaca dan menulis dalam tulisan jawi. Bahan-bahan cetak dan surat-surat semuanya dalam bahasa jawi. Up to date: Setelah 63 tahun berlalu kami lebih mahir dalam bahasa Inggeris walaupun grammer kami tunggang langgang. Ini semua salah bapa kami kerana menghantar ke sekolah British Malayu. Hari ini kami dah lupa bagaimana nak membaca dan menulis jawi, nak start belajaq balik malulah kami.


Cerita dari sekarang: Kami mahukan pelajar-pelajar Melayu mahir bahasa Inggeris. Setiap pelajar mesti WAJIB lulus dalam bahasa Inggeris. Kami tahu cikgu-cikgu yang ada kebanyakkan lemah berbahasa Inggeris dengan baik. Akan datang: Hey stupid... don't put this thing here...!!!... Bangsat punya anak... dengan bapak pun hang speaking. Well This is F###ING S##T son.... wakakahhh... aku pun tak tahu bahasa inggeris.

(Moral: Baguih permainan 'Flash' berasaskan tulisan jawi nih supaya generasi baru dapat mengenali huruf-huruf, nahu dan idram. Bila dah pandai baharulah boleh menulis dengan tepat dan betul... jangan jadi macam jawi umnobn dah lar...)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog