Khamis, Jun 11, 2009

> UMNO DARI SELATAN MENENTANG

Mengenai Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, Abdul Ghani berkata Badan Perhubungan Umno Johor berpendirian bahawa pengajaran mata pelajaran tersebut lebih berkesan jika menggunakan bahasa ibunda. Begitu juga kata pakar-pakar dunia bahawa bahasa ibunda merupakan komunikasi lebih berkesan jika anak murid bermajoritikan Melayu.

"Dengan sukatan mata pelajaran yang tersusun kepada murid-murid selama 11 tahun sebelum menduduki peperiksaan SPM, saya yakin murid-murid dari kampung boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik. Sebaliknya, jika pembelajaran yang ada sekarang tidak disusun semula, saya tidak menolak kemungkinan pelajar dari kampung tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris. Jadi, tidak hairanlah jika murid-murid kita termasuk di luar bandar tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris dengan baik," katanya.
- Datuk Abdul Ghani Othman, Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Johor

(Moral: Supaya anak melayu tak ketinggalan untuk menguasai ilmu kaji-mengkaji dan ilmu kira-kira, perlulah menggunakan gayabahasa melayu sepenuhnya.... Kalau ajaq guna bahasa pasar mungkin lebih banyak murid-murid paham)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog