Khamis, Julai 02, 2009

> AYAQ LIOQ PATI LAIN

"Pelancong asing dan tempatan yang tiba dari luar negara perlu menjalankan ujian air liur jika pemeriksaan saringan di pintu masuk negara menunjukkan mereka mempunyai simptom Influenza A (H1N1)."
-Datuk Seri Liow Tiong Lai, Menteri Kesihatan

"Ramai pelancong masih sangsi untuk datang ke Malaysia kerana penularan wabak itu di negara ini tetapi pada hal situasi di sini bukan serius seperti apa yang digembar-gemburkan oleh media,"
-Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, Menteri perlancongan

Tiga kes terbaru jangkitan tempatan melibatkan tiga pelajar Sekolah Menengah Tsun Jin, Cheras. Satu kes lagi akibat jangkitan kes ke-147, seorang pelajar lelaki 25 tahun yang pulang dari Jakarta 22 Jun dan demam lima hari kemudian. Seorang lagi akibat janggkitan kes ke-143, wanita Malaysia 18 tahun yang pulang dari United Kingdom pada 26 Jun dan ke jabatan kecemasan Pusat Perubatan Universiti Malaya keesokannya. Sejak 17 Jun peningkatan terbaru ini menjadi jumlah keseluruhan 196 kes.

Pelancong memang mengambil kisah pasal penularan selsema babi ni. Tapi yang mengherankan geng-geng kat bawah ni. Mereka tak kisah semua tu asalkan boleh masuk dan bekerja di negara Malaysia walaupun secara haram.

Jabatan Imigresen Perak menahan 30 pendatang asing tanpa izin (PATI) dalam Operasi Pelantar di sekitar Pelantar Ikan Pantai Remis, Lumut, Perak, Rabu. Menurut kenyataan Bahagian Penguatkuasa, Pejabat Imigresen Lumut, mereka yang ditahan terdiri daripada 26 warga Myanmar termasuk dua wanita, tiga lelaki warga Nepal dan seorang wanita Indonesia.

Satu rusuhan kecil berlaku di Kem Tahanan Imigresen Semenyih dekat Kajang Rabu membabitkan 30 warga Bangladesh, Indonesia dan Myanmar. Dalam kejadian pada kira-kira 8.00 malam itu, pendatang asing tanpa izin berkenaan didapati memecahkan dinding bilik tidur masing-masing. Ketua Polis Daerah Kajang ACP Shakarudin Che Mood ketika dihubungi berkata, bagaimanapun tindakan pantas pihak imigresen dapat mengawal kejadian rusuhan itu daripada merebak.

(Moral: Jangan buat hal di tempat orang. Nanti macam-macam hal akan dapat)

1 comments:

aisha berkata...

bdn shat klu xde keje xde duit pn ssh gak bro..datz y pati2 ni dierg slambe je huhu

Post Haru Biru

Arkib Blog