Jumaat, Julai 24, 2009

KEDUDUKAN TERSOHOR KEUNTUNGAN BERGANDA

Petronas memperkukuhkan kedudukannya sebagai antara 100 syarikat terbesar di dunia dengan pendapatan AS$74,965 juta. Dalam senarai terbaru Global 500 terbitan majalah Fortune, Petronas menduduki tempat yang ke-80. Malah Petronas juga tersenarai antara 40 syarikat paling tinggi catat keuntungan. Daripada 40 syarikat disenaraikan, Petronas menduduki tangga ke-13 dengan keuntungan tahun 2008 cecah AS$15,308.9 juta tahun lalu. Petronas memulakan operasinya pada 1974 dengan hanya 18 pekerja. Ia kini mempunyai lebih 30,000 pekerja.

Bekas Menteri Kewangan, Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah berkata Kelantan berhak menerima royalti lima peratus seperti termaktub dalam perjanjian perkongsian hasil carigali minyak yang dimeterai antara Kerajaan Pusat, Petronas dan kerajaan negeri dan justeru itu tidak berhak untuk menahan pembayaran royalti kepada negeri itu. Dalam temubual khas bersama Suara Keadilan, beliau yang juga bekas Pengerusi Petronas berkata peruntukan dalam perjanjian itu hendaklah dihormati serta dipatuhi.

Petronas dah untung, Kelantan masih tunggu tarikh bincang isu royalti
Kerajaan Negeri masih menunggu tarikh mengadakan perbincangan isu tuntutan royalti petroleum dan gas dengan Kerajaan Pusat kerana sehingga kini masih belum menerima sebarang keputusan walaupun surat mengenainya sudah dihantar kepada Perdana Menteri. Pada Mesyuarat Exco Mingguan Rabu lalu, Kerajaan Negeri meluluskan penubuhan jawatankuasa khas tuntutan royalti petroleum dan gas yang didakwa berjumlah RM1 bilion. Husam dilaporkan berkata, pihaknya yakin tuntutan mengenai perkara itu akan berjaya kerana Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah menghantar surat mengadakan perundingan kepada Perdana Menteri. Kini isu tuntutan Kerajaan Negeri itu di peringkat rundingan dan kajian dari segi undang-undang dan peraturan mengikut Akta Pembangunan Petroleum (PDA) dan Perjanjian Konsesi oleh Petronas.

(Moral: Dah terang lagi bersuluh. Regim betul lar umnobn ni. Bila bab nak beri royalti kepada kerajaan kelantan, banyak pula dolak-dalihnya. Cian rakyat kelantan kena TIPU.)

1 comments:

Unknown berkata...

Umno memang parti yang bertopengkan penipu rakyat. Macam puk#m#k.

Post Haru Biru

Arkib Blog