Isnin, Julai 27, 2009

KENA MAIN LAGI TERENGGANU LAK

Terengganu Investment Authority (TIA) pada asalnya dicadangkan atas kepentingan menjamin kekayaan minyak Terengganu dikekalkan untuk masa depan sekiranya Terengganu tidak lagi menjadi pengeluar minyak. Ia dijangka mengumpulkan RM6 bilion dana hasil tawaran bon yang mencagarkan ‘bayaran royalti kerajaan negeri Terengganu’ yang belum diterima. Dengan pengumuman itu juga, TIA, yang dimiliki sepenuhnya oleh Perbadanan Menteri Besar Terengganu akan di letakkan dibawah Kementerian Kewangan dan dilapotrkan terus kepada Perdana Menteri Malaysia.

"Untuk membolehkan pelaburan ini berjaya, kerajaan telah memutuskan TIA akan di kembangkan menjadi sebuah Dana Kekayaan Diraja (sovereign wealth fund) yang akan dikenali sebagai 1Malaysia Development Bhd."
- Datuk Seri Najib Tun Razak, Prime Minister

(Moral: Lepas ni rakyat terengganu hanya meleleh ayaq lioq melihat hasil minyak di tempat mereka berlalu didepan mata begitu sahaja. Alahai banyaknya duit si Najib nak guna. Jangan sampai tergadai pelantar minyak Terengganu ke tangan hartawan Abu Dhabi dah lar)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog