Isnin, Julai 06, 2009

PR MELAYU HAUK

Kotak surat maya baru masuk dari sahabat budak kampung dengan satu cerita yang berbunyi: Maaf kerana menimbulkan isu yang sensitif ini. Bukan niat untuk memburukkan dan mengutuk bangsa sendiri tapi mungkin boleh dijadikan panduan kepada usahawan-usahawan Melayu yang bakal muncul atau yang sedang buat bisnes. Petang tadi saya pergi survey untuk membeli telefon bimbit disebuah kompleks perniagaan di Kuala Lumpur. Dalam lebih 10 kiosk yang menjual telefon bimbit, ada satu kiosk yang dimiliki oleh seorang pemuda Melayu. Saya cuba mengatasi syak wasangka terhadap peniaga Melayu walaupun pernah beberapa kali kecewa dengan cara mereka melayan pelanggan. Niat saya ialah untuk membantu sesama bangsa. Saya bertanyakan beberapa perkara mengenai telefon bimbit yang ada dalam almari pameran tersebut. Tapi peniaga Melayu ini buat tak kisah saja sambil berborak2 dengan kawan sebelahnya. Bila saya banyak bertanya, peniaga Melayu ini rasa macam agak terganggu dan mula menunjukkan muka beruk dia. Akhirnya saya terus sahaja ke kiosk sebelah. Saya dengar dengan jelas peniaga Melayu tadi berkata kepada kawannya. "Dia ni bukannya nak beli... tanya je lebih. Malas aku nak layan". Bila dengar peniaga Melayu tadi berkata sebegitu, dengan selamba saya mengeluarkan tunai RM2K dan terus membeli telefon bimbit dari kiosk cina sebelah sambil menayang-nayang kepada peniaga Melayu tersebut... Alahai peniaga Melayuku.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog