Isnin, Julai 06, 2009

BERKUMPUL AWAL INGAT NAK PI MENOREH

KUALA KRAI: Penyokong calon Barisan Nasional (BN) dan Pas mula berkumpul sejak jam 6.30 pagi tadi di sekitar bandar ini sebelum menuju ke pusat penamaan calon di Sek Menengah Kebangsaan Sultan Yahya Petra (1). Anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) telah mengambil tempat di depan pusat penamaan calon yang memisahkan laluan di antara calon BN dan Pas.

Sebelumnya:
"Orang Perak kata, kita kena lara (ikut arus) dengan isu-isu lokal yang dekat di hati rakyat. Dalam kes Manik Urai keutamaan perlu diberi kepada pokok getah sebab banyak penduduknya menoreh getah," kata penganalisis politik Prof Dr Ahmad Atory Hussein.

Hasil tinjauan beliau di kawasan itu, Ahmad telah mencadangkan supaya KESEDAR dan RISDA menetapkan peratusan pendapatan 60 peratus kepada pemilik kebun dan 40 peratus kepada penoreh getah, yang kebanyakannya warga Thailand.

"Kalau di Temalir saya tengok taukeh (pemilik kebun getah) naik (motosikal) Honda Cup tetapi penoreh getah (yang mengambil upah) naik (kereta) Honda Accord... Ini tak betul," katanya.

(Moral: Kenapa bila adanya pilihanraya kecil baru nak ambil berat pasal masalah para pekebun getah. Awat selama 63 tahun sebelum ni hangpa tak ambil peduli langsung.... hampeh)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog