Jumaat, Julai 31, 2009

SUARA KERAMAT RAKYAT, PERUBAHAN HAPUSKAN SISA PENJAJAH?

Pemikiran Melayu ini sebahagiannya adalah sisa-sisa pengaruh penjajahan British. Kita boleh membaca dokumen-dokumen itu di London. Menurut para pegawai Inggeris, orang Melayu ini kalau diberi terlalu banyak pendidikan dan kalau diajar ilmu sains, kelak mereka akan jadi seperti orang India di India. Mereka akan berdemonstrasi dan hendakkan kebebasan. Jadi ajarlah dia cerita Pak Pandir sahaja, itu sikit, ini sikit. Orang Melayu tidak suka sains, dia suka agama, jadi ajarlah tentang agama. Dia suka dengan raja dia, ajar Melayu buat bakul. Telah ada banyak buku yang membincangkan tentang subjek bagaimana British berjaya mengamalkan dasar yang mengongkong minda Melayu. Itu semasa penjajahan. Selepas kita merdeka, minda orang Melayu masih terkongkong kerana semua orang Melayu kemudiannya gila hendak kuasa dan hendak jadi kaya.

Selepas merdeka, sesetengah orang Melayu yang ada kuasa, dia rasa dia boleh memerintah Malaysia sama bagus macam penjajah British. Minda Melayu ini sentiasa ada sesuatu yang membendung dan mempengaruhi - daripada kesan-kesan kolonialisasi pada tahun-tahun 1930-an, pengaruh Indonesia yang tidak sesuai di sini pada tahun 1940-an dan 1950-an, kesan media massa, dan kemudiannya budaya wang dalam masyarakat Melayu pada dekad-dekad terakhir ini. Sekarang ini semua orang Melayu hendak kaya.
-PROFESOR Diraja Ungku Aziz

2 comments:

Zack berkata...

Salam semua tu adalah minda melayu lama. Sekarang melayu dah mula bangun kerana semua sudah cerdik pandai. Hapuskan ISA, sistem penjajah ni lah yang banyak menahan orang melayu tanpa bicara terlebih dahulu.

Zack berkata...

Hanya orang yang buta hati dan perasaan sahaja sanggup mempertahankan ISA. Macam jiwa golongan elit pemerintah. can cin cau... lancau.

Post Haru Biru

Arkib Blog