Isnin, Ogos 17, 2009

Sudah 64 Orang, Kerajaan Perlu Perhebat Pantauan H1N1 dan Jangan Main-main

Dua lagi mangsa H1N1 meninggal dunia menjadikan keseluruhan 64 kematian setakat ini manakala 33 lagi masih dirawat di Unit Rawat Rapi (ICU), kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Tindakan undang-undang boleh dikenakan terhadap mereka yang mempunyai simptom H1N1, tetapi enggan memakai topeng mulut.

Manakala Penasihat DAP, Lim Kit Siang kesal terhadap kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan dalam menangani wabak Influenza A (H1N1) atau selesema babi yang semakin serius di negara ini. Kerajaan seolah-olah tidak serius mengenai wabak pembunuh itu hingga ramai rakyat menjadi mangsa. Malah kempen besar-besaran yang di umumkan kerajaan juga tidak berkesan dan apa yang sepatutnya kempen tersebut berjaya mengubah kesedaran rakyat terhadap Pandemik ini,” lapor Sinar Harian. Semalam Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Ismail Merican mendedahkan sebanyak 40 peratus daripada 56 korban wabak Influenza A (H1N1) meninggal dunia akibat kelewatan mendapat rawatan awal dan sebanyak 13 peratus pula angkara kelewatan pengesanan oleh pengamal perubatan.

(Moral: Menteri kesihatan jangan duduk sahaja dan mencari alasan untuk kelentong wartawan. Injection dari pak Najib sudah masuk untuk mencegah penularan virus H1N1. Takkan nak tunggu salah seorang menteri dari umnobn kiok baru nak istiharkan darurat dan mewartakan kawasan panas H1N1. Perlu ingat kematian makin bertambah dari hari ke hari (bukan wakil rakyat). Hai pak Najib kenapa NKRA yang hang umumkan baru-baru ini tidak menyentuh langsung soal kesihatan dan Virus H1N1. Dah terlupa ka... maklumlah semuanya dah tua...)

>> Ubat ini mungkin boleh sembuh>>>

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog